nieuwsbrief
menu Asset 14

De biechtstoel van de kapper

Biechtweek Anouk Evertse
Mail

Ik ken mensen die het knippen van hun haar uitstellen, alleen omdat ze dan niet met hun kapper hoeven te praten over het weer en hun volgende vakantie. Tegen die mensen wil ik graag zeggen: zoek een andere kapper. Ik wil het belang van een goede kniptechniek niet onderschatten, maar met de perfecte kapper zou je ook moeten kunnen praten over andere zaken dan het weer en reisjes.

Nu is mijn situatie vrij gezegend: mijn vader is kapper. Hoewel zijn specialiteit herenkapsels zijn en hij niet aan kleuren doet, laat ik graag de punten van mijn haren door hem bijknippen. Mijn vader hoeft tegen mij niet over het weer te beginnen en of ik op reis ga weet hij toch al. Maar ook de kappers waar ik kom om mijn haren te kleuren kies ik niet enkel uit op prijs of kwaliteit.

Bij mijn vorige vaste kapper wist ik meteen dat het goed was. De vrouw die met haar handen door mijn haren gleed, voelde als een vriendin met wie ik mijn geheimen wilde delen. Terwijl ze folie in mijn haar wikkelde, hoorde ik mezelf vertellen over de keer dat ik een fles champagne had gestolen tijdens een feestje, waarna ik (terecht) de club werd uitgezet. Hoewel ik haar nog maar net kende, had ik het vreemde verlangen om dit voorval aan haar op te biechten.

Toen ik met mijn vader hierover sprak, in zijn kappersstoel, gaf hij de volgende verklaring: het geheim van de kapper is de spiegel. Terwijl je bezig bent met je biecht hoef je niemand in de ogen te kijken. Het ontbreken van een bestraffende blik laat ons makkelijker over onze zonden praten. De kapper is als een moderne priester, achter een gordijn van haren.

Net als bij de klassieke biecht hoeft een goede kapper niet meer te doen dan te luisteren en zijn zegen te geven. Er kan eventueel goede raad volgen zodat de zonde niet nog eens zal worden begaan, maar nodig is het niet. De essentie van de biecht is het delen van iets waarvan we zelf al weten dat het fout is.

Een ander onderdeel van de biecht is het sacramentele zegel van de priester: wat hij hoort in zijn biechtstoel dient hij geheim te houden. Of de kapper onze zonden deelt is niet van belang, zolang we maar geloven dat onze geheimen veilig zijn. En hoewel mijn vader de vreemdste verhalen die hij in zijn stoel hoort wel eens aan mij vertelt, noemt hij nooit namen. Een biecht blijft anoniem.

Ik geef toe, het vinden van een goede kapper is lastig. Maar geloof me: wie eenmaal een kapper heeft gevonden die niet alleen kan knippen maar bij wie je ook kan biechten, is een gezegend persoon.

Lees verder Lees verder Lees verder

Anouk Evertse (1991) studeerde journalistiek in Antwerpen en is nu dus journalist.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons