nieuwsbrief
menu Asset 14

Feministisch fake news en een gele jurk

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1
Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Showstudio: Kritische blik op mode
✩✩✩✩✩
Ella Kuijpers

'Herinner je de gele jurk waarmee Rihanna de show stal tijdens het MET gala? Hij had een gele sleep die alleen door haar met zoveel bravoure gedragen kan worden. De jurk was gemaakt door Guo Pei, een Chinese ontwerpster die de aandacht trekt met haar bewerkelijke couture. Ze heeft met Rihanna’s verschijning veel aandacht gekregen in de modewereld. Haar zomercollectie werd uitgelicht in een paneldiscussie van Showstudio. Dat is een platform voor modevideo’s dat is opgezet door de Nick Knight, de Francis Bacon in de modefotografie.

Het intensieve handwerk (een jurk van Pei kostte meer dan 2000 uur arbeid) en de dure materialen maken de productie van haute couture een zeer kostbare onderneming. Kleine couturiers zoals Pei hebben moeite hun hoofd boven water te houden. Subsidie zou het ambacht en deze kunstvorm kunnen beschermen. Het panel ziet haute couture als mogelijke kunstvorm en als waardevol erfgoed. Dit maakt dat de uitzending een unieke kijk op mode geeft. Gelukkig lenen diverse musea zich steeds vaker voor modetentoonstellingen, maar voor een economische en kritische blik op mode (iets wat je helaas maar zelden ziet) moet je toch echt naar Showstudio.'

Reductress: feministisch zusje van De Speld
✩✩✩✩✩
Sarah van Binsbergen

'Voordat de term fake news gekaapt werd door Trump en consorten, werd deze vooral geassocieerd met satirische nieuwssites als The Onion en in Nederland De Speld, die de conventies van nieuwsmedia ironisch binnenstebuiten keren. Mijn persoonlijke favoriet in dit genre is Reductress, hun feministische zusje. Gerund door twee comédiennes vanuit een piepklein kantoortje in Manhatten, brengt de website een parodie op ‘vrouwenmedia’. Met artikelen als How to Eat Lunch at Your Desk So Silently That You Cease to Exist; Why I’m Waiting for the Right Man To Tell Me I Should Read Infinite Jest, How to Support Him Focusing on Himself This Year en 5 Workouts To Get Your Mind Off Politics and Back on Beauty Standards, is het een impliciet commentaar op de vercommercialisering van feminisme en de beeldvorming van vrouwen in de media. Ik zou willen uitleggen hoe grappig dat is, maar omdat elke poging om uit te leggen waarom iets grappig is verschrikkelijk ongrappig is, moet je vooral zelf lezen en oordelen.'

Ariel Pink: Voor de glitterhaarborstel
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Het komt voor mij altijd weer onverwacht als een liedje direct binnenkomt en voor een maand dagelijks op repeat komt te staan. Round and round van Ariel Pink, uit 2010, is zo'n liedje. Het nasale, enthousiaste zingen klinkt alsof hij dronken voor de spiegel in een haarborstel staat te schreeuwen: 'Hold on, I'm calling, calling back to the ball. And we'll dazzle them all, hold on'. Ik stel voor dat je een roze glitterhaarborstel gebruikt.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: EventPhotosNYC via Flickr


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons