nieuwsbrief
menu Asset 14

De hel van Cornwall

Geen categorie Luuk Hijne
Mail

Velen vinden autorijden geweldig. Voor hen staat de auto symbool voor onafhankelijkheid, dient het als een oosterse meditatieruimte, of wordt door versnellingspook en velgen een haast erotische lust opgewekt. Ik hoor daar niet bij. Mijn persoonlijkheid verandert wanneer ik in de auto zit uit pure angst van ‘introvert’ naar ‘agressieve bankdirecteur'. De angst die onder deze agressie ligt, is gedeeltelijk terecht. Ik kan namelijk slecht multitasken en mis af en toe gewoon wat details, zoals verkeersborden met rode randen en andere belangrijke aanduidingen. Laatst heb ik echter een keiharde, maar uiterst effectieve leerschool ondergaan die me in een keer van die angst afhielp.

Vanuit het vliegtuig ziet Cornwall, de zuidwestelijke staart van Groot-Brittannië, er nog idyllisch en vredig uit: eindeloos veel donkergroene Teletubbieheuvels, opgesplitst door een rasternetwerk van groene heggen. Hier en daar een dorpje (compleet met Ligusterlaan), en in de verte de grijze zee. Het landschap is adembenemend. Voor de automobilist verandert dit paradijs echter in een regelrechte hel.

Natuurlijk is er meer bizarre verkeerschaos te vinden in de wereld, zoals in India, Caïro en de verkeerstuin. Maar Cornwall is anders. Je auto wordt er een soort achtbaanwagentje. De weg gaat ofwel stijl omhoog ofwel stijl omlaag, daartussen bestaat niets. Je rijdt links, op rotondes heb je er dus neiging de verkeerde kant te kiezen. De meeste wegen zijn tweebaans, gescheiden door een witte streep, met krankzinnige minimumsnelheden. Met honderd kilometer per uur mag je gaan zien of je je tegenligger op een paar centimeter na kan ontwijken. Om de twee kilometer komt er opeens een scherpe bocht. Die zie je uiteraard niet aankomen, want de lieflijke heggetjes blijken oneindig hoge doornafscheidingen.

Je kan er wel vaart willen minderen, maar dat gaat niet. Tijdens mijn eerste angstige rit had zich zo'n lange file van forenzen achter me gevormd, dat er die dag in Cornwall vermoedelijk een economische mini-crisis is ontstaan. Op de derde dag gebeurde er iets dat m'n verbeelding te boven ging. Abrupt na een hellingbocht knalde onze Mini bijna op een rijdende huizenhoge rode Londense toeristentrolley met drie verdiepingen. Gewoon, even op een landweggetje tussen twee heggen in.

Ik heb gejammerd, gevloekt, en tegen mijn moeder, die met me op vakantie was, geschreeuwd dat we bijna dood gingen. Maar zelfs Cornwall went. Ik zou er iedereen met rijangst of zonder multitask-talent een autovakantie aanraden. Want aan het einde, als je eenmaal opgelucht zuchtend weer thuis zit, besef je dat geen weg ter wereld je meer te gek is. Als je nog leeft, tenminste.

Lees verder Lees verder Lees verder

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons