nieuwsbrief
menu Asset 14

Palmbomen in aquaria

Literair Annelies van Wijk
Beeld Myrthe Denkers
Mail

Is dit eigenlijk wel een kort verhaal? Of is het een dagboekaantekening? Een stream of consciousness misschien? Lees deze tekst van Annelies van Wijk en oordeel zelf.

Soms stel ik me iets voor.
Een uitje naar een attractiepark bijvoorbeeld. Of hoe een passievrucht smaakt.

Laatst stelde ik me een danscursus voor. Ik ging samen met een beste vriend, voor wie ik mijn gevoelens verborg. Met gesloten ogen danste ik met hem door de keuken. Dansen met gesloten ogen is niet handig, net als met gesloten ogen iemand beminnen. Ik zei tegen mezelf dat dit op het eerste gezicht een bevredigende bezigheid leek. Maar als ik verder keek, kon ik beter met een goede vriendin door de keuken walsen. Al wist ik dat die goede vriendin na drie passen met het idee zou komen om naar de snackbar op de hoek te wandelen.

In de snackbar hebben ze een aquarium met een plaatje tegen de achterwand. Er staan palmbomen op en een strand. Daar kunnen mijn vriendin en ik alleen narigheid bij bedenken. Al die vissen op het droge met zand tussen hun kieuwen. De stofzuigervis zwemt met een happend mondje tegen het glas, terwijl we onze tanden in een kaassouffle zetten, ons voorstellen hoe het is om je tong niet te verbranden.

Op andere dagen bedenk ik hoe mijn overburen met elkaar op de bank zitten. Ze dragen buitenshuis altijd wollen truien en zwaaien bij een afscheid alleen kort naar elkaar. Soms denk ik dat ze zelfs in de zomer koudbloedig zijn. Meestal volgt op koudbloedigheid een gedachte aan mijn oma. Haar handen waren altijd blauw. Ik dacht als kind dat dat kwam doordat haar bloed blauw was. Toen ze op een middag uitschoot met een aardappelschilmesje, stopte ik met me voorstellen dat mijn oma een undercover-koningin kon zijn.

Op sommige dagen kan ik me niets bij iets voorstellen. Meestal zijn dat dagen, waarop ik kuiltjes achterlaat in het matras. Ik eet er, slaap er, wacht er, tot het kuiltje diep genoeg is om erin te passen. Maar omdat ergens in passen iets van je voorstellingsvermogen vraagt, gaat meestal de luxaflex weer open. Stel ik me voor hoe het is om werkelijk over straat te lopen.

Lees verder Lees verder Lees verder

Annelies van Wijk (1993) reist het liefst met de trein naar onbekende dorpen of steden. Onder het pseudoniem Liedfs schrijft ze over haar ontmoetingen, maakt ze korte podcasts en ontwikkelde ze poëtische interventies. Daarnaast schrijft ze regelmatig voor theater en heeft ze een hardnekkige paprikaverslaving.
Myrthe Denkers houdt van tekenen en van praten. Ze besloot haar twee favoriete bezigheden te combineren en is nu naast illustrator ook docent beeldende kunst. Ze is net verhuisd naar Utrecht maar stiekem mist ze Groningen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons