nieuwsbrief
menu Asset 14

Hoe oud is te oud voor mij?

Literair Luuk Hijne
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Mail

De wereld is een sociaal mijnenveld vol vragen en onzekerheden. Gelukkig hebben we Luuk: professioneel Agony Aunt vol antwoorden en advies. Ook behoefte aan wat sturing? Vragen kunnen naar luuk@hardhoofd.com.

Lieve Luuk,

Vorige week heb ik een leuk iemand ontmoet. Ze is lief, milieubewust, onafhankelijk en ze heeft een zwoele blik. Een klein probleempje: ze is met haar 41 lentes 16 jaar ouder dan ik. Wat moet ik doen? Aan de ene kant wil ik haar dolgraag daten. Aan de andere kant durf ik het niemand te vertellen. Laat staan aan haar.

Mr. McRon

Beste Mr. McRon,

Tja, over stellen waarvan de vrouw significant ouder is wordt vaak lacherig gedaan. Algemeen wordt aangenomen dat je haar hebt ontmoet op de set, in de scène “Sexy Mistress Seduces Stepson in Classroom.” Weinigen denken dat je dit niet voor het ‘verhaal’ of je bankrekening doet.

Los daarvan is de kans best aanwezig dat je afgewezen wordt; jij hebt voor niets kleur bekend, terwijl zij slachtoffer denkt te zijn van het programma ‘Sorry voor alles’. Je schroom voor openbaring is dus begrijpelijk.
Je kan je erover opwinden dat die sociale richtlijnen bestaan. Buiten nazi-voortplantingsprogramna’s om gerekend hebben ze namelijk geen enkele functie. Dit regime kan je echter niet van vandaag op morgen omverwerpen. Wel kan je de oorzaak bij jezelf zoeken.

Want zoals de maatschappij een verwachtingspatroon heeft wat dates betreft, zo heb je dat zelf ook. Datingsites gaan er prat op dat ze alleen ‘hoger opgeleiden’ toelaten. Als een kandidaat zich aanmeldt is de eerste voorkeur die hij opgeeft ‘brunettes.’ De volgende stap is een 3d-printer die ‘de Ware’ op commando naar jouw eigen ontwerp voor je uitspuugt. Is het serieus nemen van dit soort voorkeuren niet de grootste onzin die er bestaat? En daardoor het uitsluiten van datemogelijkheden bij wie dan ook?

Zodra je jezelf die vragen gaat stellen, blijken woorden als geslacht, oogkleur, en ja, ook leeftijd, slechts futiliteiten. Futiliteiten die met de willekeur van een fruitmachine pas worden gedetermineerd nadat je verlangen allang de richting heeft bepaald. We worden aangetrokken door personen, niet door personalia.
En tenslotte moet je het taboe misschien juist wel dankbaar zijn. Het overschrijden van een sociale richtlijn, het vleugje perverse, kan immers ook een extra lading met zich meebrengen.

Dus, voor het geval je nog twijfelt, hier het concluderende advies: Vraag haar!

Lees verder Lees verder Lees verder

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.
Merlijn van Bijsterveld is illustrator. Zijn illustraties zijn vaak humoristisch van aard waarbij hij een andere draai aan de context geeft.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons