nieuwsbrief
menu Asset 14

Kijk een George Michael docu met je opa

Literair Emma Stomp
Mail

Het was Kerstmis en ik dronk rode wijn met mijn opa en oma. We keken naar het Kerstjournaal, waar Annechien Steenhuizen voor de gelegenheid een zilveren broche droeg. Nadat Annechien ons prettige feestdagen gewenst had verscheen er een zingende George Michael op het scherm. 'Na de Ster,' klonk het, 'een unieke documentaire over de poplegende.' Mijn opa legde verveeld zijn duim op de rode knop van de afstandsbediening. Dit was voor mij een teken om weer net zo hysterisch te gillen als toen ik twaalf was en mijn opa per ongeluk de opgenomen finale van Idols zo ver had doorgespoeld dat ik al wist dat Jamai zou gaan winnen.

'Dit is George Michael!' riep ik. 'De legende! Dit mogen we niet missen!'
'Moet dit nou?' vroeg mijn opa nog, maar hij legde wel de afstandsbediening weg.

Nu moet hier nog even vermeld worden dat Grote Emoties niet zo heel erg aan mijn opa besteed zijn. Ik weet niet of het komt door de jaren, zijn Overijsselse genen of wellicht omdat hij de reïncarnatie van Boeddha is, maar al het drama laat hem koud. Toen ik mijn hart voor de eerste keer had gebroken en zwelgend van zelfmedelijden op de bank lag vroeg mijn opa met een grote grijns op zijn gezicht of ik 'weer zielig aan het doen was'.

In ieder geval begonnen we dus aan de George Michael documentaire, die werd ingeluid door dramatische pianomuziek en zwart-wit beelden van schaars geklede fotomodellen. Ik vond de documentaire fantastisch. We kregen een kijkje in het hoofd van het genie en de grote sterren der aarde zongen vol overgave mee met zijn muziek. Maar eigenlijk was het commentaar dat mijn opa gaf nog veel fantastischer.

'He had a voice like an angel,' zei een vrouw in een te grote coltrui.
'O ja?' vroeg mijn opa spottend.
George vertelde dat er maar geen einde kwam aan de torenhoge eisen die hij aan zichzelf stelde.
'Die man heeft wel erg veel geleden,' antwoordde mijn opa.
George vertelde dat hij zoveel liefde kreeg van al zijn fans, maar met niemand echt contact kon maken.
Mijn opa vroeg zich af of dit misschien een moderne versie van het Paasverhaal was. Eén grote lijdensweg.

Na een halfuur hebben we de documentaire maar afgezet. Mijn opa zat nog een tijdje hoofdschuddend naar het televisiescherm te kijken. Daarna draaide hij zich naar me toe.
'Weet je,' zei hij. 'Ik denk dat je in het leven niet op zoek moet gaan naar succes of roem, of geluk. Je moet gewoon overal argeloos instappen. Dat heb ik ook altijd gedaan en er zijn hele mooie dingen op mijn pad terecht gekomen.' Het was het beste levensadvies dat ik kreeg in 2017.

Lees verder Lees verder Lees verder

Emma Stomp (1994) is Hard//hoofd redactielid en schrijft over alles wat ze niet begrijpt: van vreemde Mexicaanse gezegdes tot aan het wakker worden naast een onbekend lichaam. Op doordeweekse dagen studeert ze sociologie, waar ze vooral veel moet lezen over gentrification.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons