nieuwsbrief
menu Asset 14

Het voordeel van ‘schandelijke laster’

Actueel Julius Koetsier
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Thierry Baudet wond zich recentelijk op over een schrijfopdracht voor scholieren. Julius Koetsier wond zich op zijn beurt daar over op.

Thierry Baudet zal een gat in de lucht gesprongen hebben toen een leerling van Scholengemeenschap Marianum hem een opdracht van maatschappijleerdocent Ivar Gierveld toestuurde.

In deze opdracht werd, zoals bekend, Baudets ideologie kort samengevat. 'Schandelijke laster,' zei Baudet, hoewel het meeste wat Gierveld schreef zo uit zijn eigen mond had kunnen komen – Baudet kleedt het alleen wat netter aan. Het enige waarop Gierveld gecorrigeerd kan worden, is de stelling dat in Baudets Nederland 'witte mannen' aan de macht zijn. Dat zou 'witte mensen' moeten zijn. Dat klinkt minder lekker dan 'dominant blank', zoals Baudet zijn ideale Nederland beschreef, maar de strekking is hetzelfde.

Het is een truc die Baudet vaker toepast: hij zegt iets, en wanneer iemand zijn uitspraak herhaalt met andere woorden, of naar z'n logische conclusie brengt, reageert hij gespeeld verontwaardigd. Voor hem zijn er drie grote voordelen. Ten eerste krijgt hij media-aandacht. Ten tweede kan hij zijn tegenstanders wegzetten als radicaal en oneerlijk, daarbij geholpen door zijn bondgenoten. 'Indoctrinatie,' zegt Yernaz Ramautarsing, die dat woord sowieso erg vaak gebruikt. Zeker voor iemand die niet weet wat het betekent: indoctrinatie is per definitie systematisch, dus één voorbeeld van een leraar die zijn mening laat blijken kan sowieso geen bewijs zijn. Daarbij nodigt Gierveld leerlingen juist uit hun eigen ideeën op te schrijven.

TPO-columnist Sietske Bergsma citeerde enkele van Giervelds sarcastische Tweets en een overduidelijk satirische (en lezenswaardige) blogpost. Ze schreef erbij: 'Het is te donker en onverbloemd voor satire of fictie.' Donker en onverbloemd lijken me nou typisch eigenschappen voor satire. Laten we hopen dat Bergsma nooit South Park ziet.

Tot slot kan Baudet het politieke midden wat meer aan zijn kant krijgen door zich expliciet te verzetten tegen mensen die hem als racist classificeren –  terwijl hij zijn expliciet racistische uitspraken niet terugneemt.

Baudet is als iemand die op de markt bloemkolen, prei en wortels verkoopt, en wanneer iemand langsloopt en zegt: 'Daar is de groenteboer,' luidruchtig tegensputtert: 'Schande! Laster! Demonisering! Noem me geen groenteboer!' Ondertussen gaat hij door met groenten verkopen aan de liefhebber. De mensen die verderop in de straat lopen en geen groenten willen, denken: 'Dat is blijkbaar geen groenteboer.'

Beeld: Flickr.com, Jeremy Kelth

Lees verder Lees verder

Julius Koetsier is Hard//hoofd-redactielid. Studeerde Filmwetenschappen aan de UvA en werkt sindsdien als filmcriticus, scenarist en regisseur. // julius@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons