nieuwsbrief
menu Asset 14

Ruil je privacy in

Literair Luuk Hijne
Mail

Het is een herkenbaar probleem: bang zijn dat je alle gegevens op je pc kwijtraakt. De verhouding is zo scheef – zo’n gigantische hoeveelheid kostbare documenten opgeslagen op zo’n fragiele opslagplaats. Alsof je al je geld, oude tekeningen, vakantiefoto's en lievelingsknuffel Poppenijn permanent naast een licht ontvlambare nitraatbom hebt liggen. De kans is in mijn ogen immer reëel dat je je computer aanzet en alleen nog maar een zwart scherm met lachend duivelsgeluid en een web vol kriebelige groene code te zien krijgt.

Voor mij als verstokte Windowsgebruiker was er slechts een omslachtige oplossing voorhanden: meerdere platforms gebruiken. Ik bewerkte mijn documenten zowel op mijn pc als op online opslagplaatsen, wat ervoor zorgde dat ik na een avond werk er geregeld achter kwam de eerste versie ijverig te hebben bewerkt terwijl er ergens anders al een achtste versie bestond.

Wat een extra hindernis was, was dat ik ook een Windows Phone had. Daar draait een telefoonsysteem op met een Noord-Koreaanse censuur als het op alledaagse apps aankomt. Op een gegeven moment werden de schaarse apps die nog beschikbaar waren ook niet meer geüpdatet; WhatsApp vonden ze niet meer nodig, schijnbaar. Ik was desondanks koppig en hield vast aan mijn Windowstelefoon, ondanks dat het geluid het niet meer deed. Het voelde als bejaard worden: op een gegeven moment ben je gewoon gewend geraakt aan je isolatie en mankementen. Maar op een dag werd het te gek.

Tijdens het passeren van de douanepoortjes werd ik plots eruit gepikt voor een grondige controle. Meestal vind ik dat onterecht, maar deze keer bleek de aanleiding (achteraf gezien) overduidelijk. Mijn Windows-aanhankelijkheid had me zover laten inschikken, dat er niet minder dan zeven elektronische apparaten in mijn schoudertasje zaten: privé-Nokia (om te bellen met geluid) , bedrijfsnokia (per ongeluk), iPad (om te typen), mp3-speler (om gebrek aan muziek-app op te vangen), e-reader (beter leesscherm), fotocamera (meer dan drie pixels), en Windows Phone (geen idee waarom eigenlijk). Gezien alle oude verrotte communicatiemiddelen dacht de douane dat ik een drugsbaron was. Terecht.

Dat was de dag dat ik alles omgooide. Ik kocht een nieuwe telefoon en zette alles - agenda, gegevens, foto's, echt alles - over naar het ecosysteem van Google. Het is iedereen aan te raden: alles grijpt haarfijn in elkaar, alles is overal online, in de juiste versie.

Daarbij: veiliger dan Google kan niet. Natuurlijk exploiteren ze je gegevens, maar veranderen of verwijderen zou hun doodvonnis betekenen. Ik denk dan toch dat ze liever voor die paar triljoen dollar aan gegevensinkomsten blijven gaan. Je privacy inleveren voor de beste voorzieningen die er zijn om orde te scheppen in de dagelijkse chaos: ik heb ervoor getekend, en zal niet snel meer van gedachten veranderen.


Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons