nieuwsbrief
menu Asset 14

Wees bang voor je wasmachine

Literair Luuk Hijne
Mail

Hard//hoofd zoekt donateurs/kunstverzamelaars! Geniet je met enige regelmaat van onze artikelen? Ondersteun Hard//hoofd dan en hang ons aan je muur.

Als kind vond ik wasmachines angstaanjagend. Het kwam doordat ik wist dat je je hoofd kon verliezen als je ‘m in de wastrommel stopt. Iets dat bevestigd werd op een verder vredige zondagochtend, tijdens een aflevering van het VPRO programma Madelief. De wasmachine draaide haar hoofd eraf, waarna die handmatig weer op haar lichaam gezet moest worden. De gruwelijkheid waar ze kinderen op tv al niet mee confronteren!

Intussen zijn de jaren voorbijgegaan, met louter wasbeurten zonder gruwelijke afloop. Zo ben ik  ervan overtuigd geraakt dat een wasmachine eigenlijk helemaal niet zo eng is. Dat hij er helemaal niet uit is alles op te vreten wat binnen bereik komt.

Volledig onterecht, blijkt uit een ontdekking van een paar dagen terug.

Ik las een stukje van Martin Bril over sokken. Ik ben altijd dol op overtuigende beschouwingen gewijd aan op het eerste gezicht de meest onbenullige zaken. Aan het einde hebben ze je ervan overtuigd dat de futiliteit van filosofische hoofdzaak is, ondersteund met talloze sterke argumenten. Zoals hoe het vioolgeluid in horrorfilms alles, van een loopje door het bos tot het bereiden van een Tarte Tatin, eng kan maken.

Maar ik las dus de column over sokken, die eindigde met het overbekende verschijnsel van sokkenverdwijningen tijdens wasbeurten. Tot grote ergernis van iedereen, want je blijft met eenlingen van je favoriete sokken achter, en vooral: werkelijk niemand weet waar ze zijn gebleven. Nergens valt een menselijke fout te ontdekken. Hoe je met deze machteloosheid omgaat verschilt per persoon. Ik reageer op incomplete paren door stoïcijns toch alle sokken te forceren tot combinaties, iets waardoor een vriend van mij, wanneer ik mijn schoenen heb uitgetrokken, me inmiddels Pippi Langkous noemt.

Maar hier zit 'm de crux: het ligt niet aan ons.

Na al die jaren vroeg ik me na het lezen van de Sokkencolumn opeens af, of er niet tóch een logische verklaring voor de mysterieuze verdwijningen was. Het liefst eentje zonder middeleeuwse mythes, waardoor het lek boven zou komen en iedereen met sokken weer gelukkig zou kunnen zijn. Ik startte Google op en vond warempel een solide verklaring. De vraag is alleen of we er geruster op moeten worden.

Uit een antwoord-op-al-uw-vragen-rubriek van de Libelle (de inhoud werd door andere bronnen bevestigd), bleek dat je sokken toch verdwijnen door achter te blijven in je wasmachine. De trommel heeft namelijk hele smalle gleuven waar eens in de zoveel tijd een sok in verdwijnt. En daarna, hier komt het: worden ze door het verteer- en wentelsysteem letterlijk opgevreten.

De tip naar aanleiding van deze ontdekking is natuurlijk om alle sokkensets die je lief zijn met de hand te wassen. En verder om zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van wasmachines. Het opvreetsysteem komt immers akelig dicht bij de onthoofding van Madelief.


Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons