nieuwsbrief
menu Asset 14

Bekentenissen van een burgermeisje

'Nu gaat het echte leven beginnen, meisje!' Aan de glimmende oogjes van mijn geschiedenisleraar te zien hield dat ‘echte leven’ meer in dan ik zelf op dat moment – net geslaagd voor mijn eindexamen – kon bevroeden. Het was 1964 en het enige waardoor mijn leventje tot dan toe was opgeschrikt waren de moord op Kennedy, de dood van onze buurman en de hit She loves you, yeah yeah yeah van The Beatles. Voor dat ‘echte leven’, waarin ik zou gaan studeren en op kamers wonen, was ik niet bepaald klaargestoomd. Het spreekwoordelijke ei kon ik nog niet eens bakken en van seks wist ik alleen dat je er zwanger van kon worden. En aangezien er op dat laatste zo ongeveer de doodstraf stond – niet alleen voor mij, maar voor de meeste meisjes uit die tijd - ging ik uit voorzorg aan de pil.

Mail

De cultuurshock was enorm. Alles wat me bekend en vertrouwd was, was plotseling ouderwets, truttig of burgerlijk. Met de raadgeving die mijn moeder me in mijn poëziealbum had meegegeven – ‘wees hulpvaardig en zachtaardig, dan vindt iedereen je aardig’- kwam ik niet ver, dat was duidelijk. Zelfs mijn geëmancipeerde tante Jo, ongehuwd en haar eigen kost verdienend, voldeed in mijn nieuwe milieu niet als rolmodel. Hier diende je zowel intelligent, goedgebekt als verleidelijk te zijn, met de klemtoon op het laatste. En als een meisje ‘nee’ zei, bedoelde ze natuurlijk ‘ja’.

Een krachtiger persoonlijkheid dan ik had zich anders, of juist helemaal niet aan de nieuwe mores aangepast. Ik ging, om niet uit de boot vallen, iemand spelen die ik niet was: een vlotte meid die er met haar minirokjes, zwartomrande ogen en bruine krullen uitzag als iemand die op alles uit was, behalve op het behalen van een academische titel. Natuurlijk trok ik daarom meer jongens en mannen aan dan me lief was.

De jaren zeventig braken aan. De zeden werden nog losser en in mijn kringen gold de onuitgesproken wet: wie nu nog ‘preuts’ is, is een hopeloze loser. Tijdens mijn eerste baantje, als receptioniste in het zogenaamde ‘artiestenkwartier’ bij de NOS, werd er om mij heen de godganselijke dag geflirt en in billen geknepen. Het hoorde bij de tijdgeest, niemand nam er aanstoot aan. Sterker nog: als een artiest, zanger of andere bekendheid niet met mij maar met mijn collega flirtte, vroeg ik me af wat er mis was met míj. Het idee dat ik minder grappig of sexy zou zijn, knaagde aan mijn zelfbeeld. Dus deed ik er nog een schepje bovenop. Als ik tenslotte ‘beet’ had, gaf dat een gevoel van triomf. Maar o wee als de heer in kwestie dan ineens méér wilde. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Pioniers waren we. Wij wilden ‘baas in eigen buik’ zijn en doorbraken het ene taboe na het andere, zonder precies te weten waar we naartoe wilden. Ik was niet het enige burgermeisje dat de femme fatale speelde.

We maakten brokken, allicht. Ik heb dure lessen geleerd. Met veel mannen was het leuk lachen en flirten. Anderen gingen daarin te ver. Ik hoop dat iedereen goed terecht is gekomen. Dat ben ik tenslotte ook.

Lees verder Lees verder Lees verder
Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Reinout Dijkstra is illustrator uit Zwolle. Hij maakt tekeningen, schilderingen, foto's en soms ook nog een klein tekstje. Zijn werk is geaard in zijn eigen ervaringen, hij geniet van dingen als lichtval, kleur en is niet vies van een grapje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft. Lees meer

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999. Lees meer

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid. Lees meer

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij. Lees meer

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij. Lees meer

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal. Lees meer

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij. Lees meer

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.' Lees meer

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som. Lees meer

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt. Lees meer

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal? Lees meer

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit. Lees meer

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke... Lees meer

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen. Lees meer

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare... Lees meer

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar? Lees meer

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde. Lees meer

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan. Lees meer

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars... Lees meer

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5