nieuwsbrief
menu Asset 14

Kijk Gilmore Girls

Geen categorie Imre van Son
Mail

Toen ik laatst op een eerste afspraakje gevraagd werd welke series ik goed vond, begon ik nietsvermoedend te vertellen over Gilmore Girls. Mijn date viel bijna van haar stoel. ‘Vind je dat echt leuk!?’ Blijkbaar was dit niet het verfijnde antwoord dat ze verwacht had. Toch durf ik de stelling aan dat Gilmore Girls zich kan meten met grote namen als The Wire, Game of Thrones en True Detective.

Gilmore Girls draait om de vriendschap tussen alleenstaande moeder Lorelai Gilmore en haar dochter Rory. Ze wonen in het stadje Stars Hollow, waar Lorelai een hotel runt. Als Rory wordt aangenomen bij de prestigieuze middelbare school Chilton, moet Lorelai voor het schoolgeld tegen haar zin aankloppen bij haar rijke en hautaine ouders. Dit hernieuwde contact tussen drie generaties Gilmores vormt – samen met het wel en wee van de verstokte hippies en kleurrijke middenstanders in Stars Hollow – het uitgangspunt van de serie.

De verwikkelingen in Stars Hollow zijn soms gezapig, het verhaal kabbelt voort en de personages zijn eerder lief dan rauw-mysterieus. Waarschijnlijk is Gilmore Girls daarom in het hokje guilty pleasures terechtgekomen. Toch is dat niet terecht. Veel populaire series van de afgelopen tien jaar draaien om de problemen van egoïstische (vaak naar de fles grijpende) mannen van middelbare leeftijd die hun leven maar niet op orde krijgen: Tony Soprano, Don Draper, Walter White, de lijst is eindeloos. Gilmore Girls bood al vroeg een alternatief voor dit uitgemolken narratief, met een rits sterke en grappige vrouwelijke personages.

Ook is het verfrissend dat showrunner Amy Sherman-Palladino niet trapt in een oude scriptschrijversval. Scenario’s van series worden vaak geschreven volgens het adagium: ‘if anything bad can happen, let it happen’. Om de kijkers op het puntje van hun stoel te houden, komen seriepersonages in de meest gruwelijke, hilarische en ongeloofwaardige situaties terecht – ook als zo’n situatie helemaal niet logisch volgt uit het karakter of de drijfveren van een personage.

In Gilmore Girls is dat minder het geval. Hoewel Lorelai, Rory en veel andere personages niet gespaard blijven van tegenslag, verdriet of ongemakkelijke momenten, lijken hun acties altijd voort te komen uit hun persoonlijkheid in plaats van uit de sensatiezucht van de scriptschrijvers. De Gilmore Girls worden dan ook niet onderworpen aan zeldzame psychische aandoeningen of abstracte filosofische problemen. Laat staan dat ze het slachtoffer worden van criminele organisaties. Eerder krijgen ze te maken met vragen als ‘hoe geef je in vredesnaam je carrière vorm?’, ‘wanneer maak je je los van je ouders?’, of ‘hoe ga je om met de neiging om vreemd te gaan?’ Problemen waar je je als kijker daadwerkelijk mee kunt identificeren.

Hoewel het met mijn date uiteindelijk niks is geworden, wil ik mijn liefde voor Gilmore Girls graag delen en nodig ik iedereen uit om deze guilty pleasure te omarmen. Gilmore Girls heeft zeven seizoenen van twintig afleveringen per stuk (plus een minder geslaagde recente reboot): daarmee kom je de winter wel door.

Afbeelding: Hollywood Reporter

Lees verder Lees verder

Imre van Son

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons