nieuwsbrief
menu Asset 14

Gewoon een kwestie van

Literair Iduna Paalman
Beeld Tsjisse Talsma
Mail

Mijn vader belt op, hij klinkt bezorgd. ‘Ik lees op de NOS-app dat studenten steeds vaker een burn-out krijgen en hun ouders dat niet durven te vertellen,’ zegt hij. ‘Ik wilde toch even checken of dat hier niet het geval is. Hoe gaat ‘ie?’

Ik vertel hem dat ik hard werk, alles goed wil doen en me zorgen maak om allerlei zaken waardoor ik soms niet kan slapen, maar dat ik niet het idee heb in een burn-out te zijn beland. ‘Ha,’ lacht mijn vader, ‘dat dacht ik al. Gewoon een kwestie van goed eten en op tijd naar bed. Dat is in feite de oplossing voor alles. Kijk, een burn-out krijg je als je…’

Mijn vader is lange tijd manager geweest, en auditor van risicovolle bouwprojecten. Hij houdt ervan mensen te vertellen hoe ze de dingen beter, handiger, veiliger en efficiënter kunnen aanpakken. Een gevleugelde familieanekdote is dat we eens in een pannenkoekenschip zaten te eten, en hij ontdekte dat zijn pannenkoek aan de onderkant hier en daar wat donkerbruin was uitgeslagen. Hij stak zijn vinger op alsof hij in een klas zat en zei de ober dat hij de manager wilde spreken. De manager kwam onwillig bij onze tafel staan en hoorde nog onwilliger de lezing aan die mijn vader afstak over het kundig bakken van pannenkoeken. De boel escaleerde, mijn vader kreeg een nieuwe pannenkoek die net zo donkerbruin was, en sindsdien vragen wij hem, als hij in een sikkeneurige bui is, of het misschien helpt als wij even de manager voor hem roepen.

Als we over burn-outs zijn uitgepraat en het over zijn huis (al sinds 1990 in aanbouw), zijn tuin (al sinds 1990 een soort oerwoud) en zijn financiën (‘kutbelasting’) hebben gehad, vertelt hij me dat hij het een en ander heeft meegekregen van de #metoo-campagne. Ook nu wil hij even checken hoe de vlag er voor mij bij hangt. ‘Ik ben wel eens in mijn kruis gegrepen,’ zeg ik, ‘en ik heb dat altijd gezien als iets wat nou eenmaal soms gebeurde. Ik besef met deze campagne weer hoe belangrijk en moeilijk het is om dit soort structuren van macht en gelatenheid te doorbreken.’
Ik hoor mijn vader zuchten. ‘Daarom heb ik jullie vroeger allemaal op judo gedaan,’ zegt hij. ‘Gewoon een kwestie van doordacht van je afslaan. Uitstralen dat jij de baas bent. Je hebt altijd een schaar bij je hè, zoals ik je geleerd heb vroeger?’

Aan het einde van het gesprek vraagt hij of wij in het voortgezet onderwijs ook gaan staken. ‘Ik weet het niet pap,’ zeg ik, ‘maar ik denk dat er genoeg dingen zijn die ervoor kunnen en moeten zorgen dat ook leraren op middelbare scholen hun werk beter en met meer energie kunnen doen.’
‘Och ja het onderwijs,’ zegt hij. ‘Ik had vroeger als docent op de hts veertien klassen. Veertien! Ik werkte me het schompes.’ Hij pauzeert even, in de twee stille seconden die verstrijken twijfel ik of hij me misschien een vraag zal stellen. ‘Ja, toen heb ik echt geleerd dat het gewoon een kwestie is van goed timemanagement. Ik had bijvoorbeeld – en da’s echt een tip – in de trein al die toetsjes al nagekeken!’

Lees verder Lees verder Lees verder

Iduna Paalman (1991) is Hard//hoofdcolumnist. Haar poëzie en korte verhalen verschenen o.a. in De Gids, Het Liegend Konijn en NRC Handelsblad. Ook schrijft ze voor het toneel en werkt ze als docent. // iduna@hardhoofd.com
Tsjisse Talsma gaat het liefst met zijn schetsboek de wereld rond.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons