nieuwsbrief
menu Asset 14

Kijk Chef's Table

Literair Emma Stomp
Mail

Sinds ik op mezelf woon heb ik er grote moeite mee gehad om mezelf in leven te houden. Hoe andere mensen het klaarspelen om na een hele dag werken de perfecte risotto op tafel te krijgen heb ik altijd een raadsel gevonden. Ik vond het al een hele opgave om mezelf naar het fornuis toe te slepen. Mijn enige specialiteit was dan ook Thaise linzensoep: een gerecht dat ik van mijn vrienden niet meer klaar mocht maken omdat het meer uit linzen leek te bestaan dan uit soep. Voedzame maaltijden kreeg ik binnen bij vrienden die wel graag in de keuken stonden en bij papa en mama. En anders was er altijd wel een falafeltent in de buurt.

Maar deze zomer veranderde alles. Omdat ik iemand ben die in alle aanbiedingen (en in de liedjes van Taylor Swift) trapt zat ik opeens met een Netflix-account opgescheept. Na alle seizoenen van Gossip Girl te hebben gekeken en verliefd te zijn geworden op Chuck besloot ik het over een andere boeg te gooien. Mijn oog viel al snel op Chef’s Table: een prijswinnende documentaireserie over de beste chefkoks ter wereld. Terwijl er een stortvloed aan fotogenieke beelden over je heen komt en een strijkorkest steeds verder aanzwelt trekt in drie kwartier het levensverhaal van een chefkok aan je voorbij.

Ik was meteen verkocht.

Nog nooit zag ik zoveel creativiteit, passie en emotie de revue passeren. Zo was er een chefkok die zich niet liet beperken door de afmetingen van borden en hele tafels gebruikte om zijn gerechten op te dienen. Er was een Italiaanse kok die de culinaire wereld op stelten zette door alleen het knapperige gedeelte van de lasagne te serveren. Ook hield hij zich bezig met het ontwerpen van doorzichtige mozzarella. Ik zag recensenten die in tranen uitbarstten na het eten van de perfecte oester. En dan was er nog een non die helemaal geen chefkok was maar zulk magisch voedsel wist op te dienen dat mensen van over de hele wereld bij haar kwamen eten.

Ik besefte me dat ik jarenlang nee had gezegd tegen het leven. Koken en eten waren veel meer dan activiteiten die je moest ondernemen om niet dood te gaan. Het ging hier om een stukje levenskunst. Opeens voelde ik de intense behoefte om een risotto met bospaddenstoelen klaar te maken.

Voor ik het wist vond ik mezelf terug in de keuken waar ik groente aan het snijden was alsof mijn leven er vanaf hing. Ik stelde me voor dat ik Niki Nakayama was, die tegen het advies van haar ouders in een eigen restaurant had geopend. Of misschien was ik wel Nancy Silverton, die het perfecte brooddeeg ontdekt had. Het had niet veel gescheeld of ik had naar mijn personeel geschreeuwd dat er nieuwe bestellingen aankwamen. Gelukkig besefte ik me op tijd dat ik helemaal geen personeel had, maar dat ik me gewoon stond aan te stellen in mijn studentenwoning.

In ieder geval is het nu wel een stuk makkelijker om mezelf in leven te houden.

Afbeelding: Netflix

Lees verder Lees verder Lees verder

Emma Stomp (1994) is Hard//hoofd redactielid en schrijft over alles wat ze niet begrijpt: van vreemde Mexicaanse gezegdes tot aan het wakker worden naast een onbekend lichaam. Op doordeweekse dagen studeert ze sociologie, waar ze vooral veel moet lezen over gentrification.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons