nieuwsbrief
menu Asset 14

Win-win

Actueel Tim Fraanje
Beeld Jente Hoogeveen
Mail

Op avonden dat ik geen optreden heb is de op- en neergang naar de nachtwinkel voor nieuw bier altijd mijn fashion-proeftuin. Als lange, blonde rockster ben ik meestal het grootste gevaar van de straat en ik huppel dan ook vrolijk door de slechtste buurten in veel te strakke broeken, tijgerprint en jassen van de vrouwenafdeling. Dat alles vol in de oogschaduw. Gewoon, om even te testen wat voor reacties ik krijg, voordat ik straks op het podium serieus op mijn outfit word afgerekend. Meestal vragen mensen of ik drugs wil kopen, of een brakke fiets. De enorme schare zwaan-kleef-aan-groupies blijft meestal helaas uit. Maar ik ben ook nog niet doorgebroken. Ik zit nog in de experimenteerfase.

In principe heb ik niets te vrezen dan onverschilligheid van anderen, teleurstelling bij mezelf en mensen die me dingen willen aansmeren. Toch staat er op de hoek van mijn straat altijd een samenscholing van brommerboys waar het machismo vanaf spettert. Ik kan het niet helpen, ik word daar toch altijd een beetje schuchter van. Ik blijf bang dat ze vervelende dingen gaan roepen, hoewel een slechte reactie van je publiek natuurlijk beter is dan geen reactie. De pijn van het artiestschap.

Meestal gebeurt er niets. Ze nemen hun ruimte op de stoep in en geven me een onpeilbare, hooghartige blik. Als zure straat-recensenten. 'Anderhalve ster uit vijf' zegt die blik. Het blijft bij stoerdoenerij: als het boogje dat ik om ze heen draai ruim genoeg is, word ik getolereerd. Dat weet ik nu, en toch blijft de angst.

Afgelopen weekend heb ik iets gevonden om me ook van dat laatste restje schuchterheid af te helpen. Ik had in een modeblad gezien dat Céline Dion aan een geweldige comeback als fashionista bezig is, en besloot om haar klassiek geworden My Heart Will Go On toch maar weer eens een luisterbeurt te geven, via mijn telefoonboxen. Het was een epifanie. Ik kan het iedereen aanraden die wel eens bang is op straat.

Schuchter was ik namelijk niet meer, maar het was meer dan dat. Ik zweefde door de buurt, met het engelengezang van Céline als een halo van rozenblaadjes om me heen. Waar ik ook kwam, het meest ongure volk deed een stapje terug. In slow motion weken de brommerboys uiteen, sommigen kregen een braakbui (de zwakken) sommigen een huilbui (de sterkeren). Ik was onschendbaar. Zo voelde ik me althans. Als ik nu van achteren bij de keel gegrepen zou worden, was het in een liefdevol Leonardo-di-Capriaans gebaar, door een lotgenoot in deze wrede wereld, die koud is als een ijsschots. Zo was ik niet alleen verlost van angst, maar voelde de tocht naar de nachtwinkel als een hartverscheurend existentieel genot. Als een levensveranderende gebeurtenis. Win-win. Voor mij dan.

 

Lees verder Lees verder Lees verder

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.
Jente Hoogeveen is student Liberal Arts & Sciences, de rest van de tijd maakt ze beeldend werk en schrijft korte verhalen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons