nieuwsbrief
menu Asset 14

Legitiem muggenziften

Literair Ella Kuijpers
Mail

Mijn bacheloropleiding was een feestje, omdat we zoveel close readings deden. Lekker muggenziften op zinnen, woorden en mogelijke tegenstellingen in de tekst. Kritisch zijn om een stukje verder te komen in de betekenisgeving van teksten, ik mag het wel.

Ik ben dan ook groot fan van De Snijtafel, een online videoserie waarin Kasper Jansen teksten, videofragmenten en liederen ontleedt en van een kritische noot voorziet. Daarbij kiest hij steeds een nieuwe tafelgenoot. Het zijn gezellige types met wie je ’s avonds in een bruin café over politiek kan praten en eindeloos kan discussiëren.

De laatste aflevering van De Snijtafel over de documentaire Wit is ook een kleur is er een die niet gemist mag worden. Niet alleen omdat hij ijzersterk is, maar ook omdat hij een ander geluid laat horen dan veel andere media. De bejubelde documentaire van Sunny Bergman wordt namelijk flink bekritiseerd. Zo nemen Kasper Jansen en Esther Porcelijn onder andere een nogal discutabel experiment onder de loep. Daarin werden kinderen gevraagd welk kind slimmer, mooier of stouter was: het witte of zwarte kind op de tekening. Als een statisticus dit zou zien, zou hij ontevreden zijn met de grootte van de steekproef, de suggestieve vragen en interpretatie van de resultaten.

De kritiek die Porcelijn en Jansen geven is pijnlijk. Bergman schaart etniciteit, cultuur en kleur onder één noemer. Nogal rigoureus voor iemand die juist nuance wil aanbrengen in de discussie over kleur. De precisie van Porcelijn en Jansen maakt dat het een prettig fragment (45 minuten) is om naar te kijken. Geen bekritiseer voor de show, maar gegronde kritiek voortkomend uit het gebruik van gezond verstand.

Wat deze aflevering laat zien is dat het huis-tuin-en-keuken-recenseren is. Iedereen zou het kunnen. Creëer een huiselijke sfeer zoals Jansen doet, met het kapsel van een doorgewinterde intellectueel, een kleine verzameling van Plato, Darwin en Kant, de meest lelijke koffiekopjes van de IKEA en Wikipedia bij de hand. Neem, net als Porcelijn en Jansen, de tijd om naar je computer te staren en te begrijpen wat er nu écht wordt gezegd. Ga dan zitten muggenziften op elke zin die voorbij komt. Dat is leuk, én legitiem. Als je het net zo gedegen doet als Kasper & Co.

Lees verder Lees verder Lees verder

Ella Kuijpers (1994) is Hard//hoofd-redactielid en studeert Cultural Economics and Entrepreneurship. Ze draait elke dag Michael Jackson. // ella@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons