nieuwsbrief
menu Asset 14

Toon die inktzwarte ziel

Literair Luuk Hijne
Mail

Het afschuwelijke, zieluithollende fenomeen is bekend. Ze maken de gezelligste centrale punten van de stad tot onheilsplekken. Ze hebben gifkleurige jassen aan, clipboards met pennen, en een jonge, gefinancierde lach die strak lijkt te staan van succes: de kranten- en goededoelenverkopers. Er is al zoveel over geklaagd, zoveel over gefilosofeerd, maar er is nog nooit een definitieve oplossing gekomen. Want hoe kom je nou van ze af zónder schuldgevoel, zónder aangesmeerd abonnement, en zónder een gênant sprintje te hebben getrokken, begeleid door de woorden NEE NEE NEE?

Zeker bij verkopers van goede doelen kán je haast niet argumenteren om géén donateur te worden. Hoe kan je nou toegeven dat je geen €1,50 per maand over hebt voor de analfabete lepraweesjes in Tanzania? De werkelijkheid is natuurlijk anders. Goede doelen zijn net als inktpatronen voor je printer: begin eraan, en er ontstaat een zwart gat waar al je geld onherroepelijk in verdwijnt.

Dat weet de verkoper ook. En daarom levert hij argumenten aan als ‘van jouw vakantiegeld had de mishandeling van vier SM-gorilla’s voorkomen kunnen worden. Maar ja. Jij wilde naar Kreta.’ Al die impliciete, sluwe aantijgingen gericht op je schuldgevoel in de vorm van een blije, huppelende student laten je op een gegeven moment denken dat je een inktzwarte ziel hebt.

En gek genoeg ontdekte ik laatst dat daar juist de oplossing ligt.

Voor de ontelbaarste keer benaderde Goede Doelenverkoper me op de Stadhuisbrug. Ik had redelijk wat haast, was moe, en lette niet zoveel meer op of anderen me nog mochten. Ik onderbrak de verkoper met de mededeling dat ik geen geld wilde uitgeven, ongeacht de uitgestorven baby’s in Kenya. En na het onvermijdelijke, beschuldigende ‘waarom’, waar ik normaal gesproken altijd met een mond vol tanden stond, zei ik nu opeens het sleutelargument: ‘Ik ben door-en-doorslecht’.

Het werkte direct. Het ging niet zozeer om het zinnetje, als wel om de boodschap die het zinnetje uitzond. Ik had namelijk het kostbaarste van mezelf, hetgeen waarvan de verkoper altijd dacht dat ik die niet wilde verliezen, al de deur uitgegooid: mijn ego. Vanaf dan had de verkoper geen enkele houvast meer.

Het is immers je ego waar je geld voor over hebt, bakken geld, het is in feite ook je ego dat met maandelijks abonnementsgeld onderhouden wordt, niet de lepraweesjes. De verkoper weet dit maar al te goed, lacht, weet dat hij zijn belangrijkste en enige troef verloren heeft, en weet niets meer te antwoorden. Ik was weer vrij. Ditmaal voorgoed.

Lees verder Lees verder

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons