nieuwsbrief
menu Asset 14

Motors, cocktails en bikini's

Actueel Tim Fraanje
Beeld Bram Dirven
Mail

Hard//hoofd heeft een nieuwe columnist! Vanaf nu doet onze highbrow glamour-reporter Tim Fraanje elke twee weken verslag van de rafelrandjes van zijn leven als polderdiva en bijna-doorgebroken rockster.

De geboorte van de rock 'n roll viel samen met de uitvinding van de volumeknop en heel lang was dat ongeveer het enige dat je aan techniek moest beheersen. Een simpele draaibeweging met duim en wijsvinger volstond om binnen de kortste keren een heel stadion vol te laten stromen. Mijn eerste gitaarrepetities op de zolderkamer van mijn ouderlijk huis waren in ieder geval op dit principe gebaseerd en ik weet zeker dat mijn oude buren nog haarscherp voor de geest kunnen halen hoe mijn eerste stappen op het pad naar wereldfaam klonken. Maar de tijden zijn veranderd: tegenwoordig is elke rockster zijn of haar eigen brand; je moet  nu vooral handig zijn met een telefooncamera om je fans te bereiken.

Waar aan de hand van de volumeknop de strijd om aandacht toch vrij overzichtelijk was, is het harken naar instagramvolgers een heel ander verhaal. Framing, belichting, filters, timing, hashtags, entourage; het succes van een bericht is afhankelijk van een groot aantal factoren.

Ik dacht in ieder geval altijd dat het zo ingewikkeld was, totdat ik de kunst begon af te kijken bij sterren die de underground inmiddels ontstegen zijn. Het blijkt dat je insta-succes ook gewoon kunt afdwingen met een simpel concept. Zo heeft Rihanna een eigen kledinglijn waarvan ze de nieuwe collectie tijdens de New York fashionweek presenteerde op een enorme motorcrossbaan van roze zand. Fotogenieker krijg je het niet: roze is een mooie kleur, en motors zijn altijd cool. Het is een idee waar je niet omheen kunt.

Zelf heb ik de motortactiek ook al eens geprobeerd, maar omdat ik zelf niet in het bezit ben van een motor, bleef het behelpen met wat ik op straat geparkeerd vond. Voordat ik allerlei haters over me heen krijg (al is alle publiciteit natuurlijk welkom): ik ga altijd heel voorzichtig om met de geleende voertuigen in kwestie.

Dit kiekje leverde me een aardige 21 likes op: een dorpskroegje zou met zoveel fans halfvol staan. Leuk, maar toch niet de Ziggo-dome-proporties waar ik op mikte. Misschien resoneren motors gewoon niet zo met mijn doelgroep. Ook de cocktails die ik ooit probeerde waren een vrij middelmatig succes.

Ik was wanhopig en bedacht me dat ik mijn toevlucht dan misschien maar moest nemen tot het paardenmiddel voor instant-instafaam: de bikinifoto. Ik was vorige week al bijna onderweg naar de Zara om een mooi niemendalletje te kopen toen ik hoorde dat je als man op de vrouwenafdeling nog wel eens wordt geïntimideerd door winkelpersoneel. Oei! Dat heb ik er nu ook weer niet over voor mijn likes, dus ik bleef wijselijk thuis. Ik zette mijn eigen plaat op repeat, draaide de volumeknop op tien en ging nostalgisch zitten janken.

Lees verder Lees verder Lees verder

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.
Bram Dirven

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons