nieuwsbrief
menu Asset 14

Naturisme, dansen en DNA

Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Susanne Sundfør: Het leven doet ons
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Susanne Sundfør, die ik niet kende, maar die kennelijk al langer hoge ogen gooit in de Noorse en internationale muziekwereld, ging op reis en zag de leegte van de wereld en het universum. Het album dat ze vervolgens uitbracht, Music for People in Trouble, is een troost voor die dingen. Als dat allemaal pretentieus klinkt is het terecht: het ís pretentieus, maar op een goede manier. Sundfør is oprecht, zowel in haar muziek als haar artistieke, zelfs intellectuele intenties ermee. Maar het is juist dat wat het zo goed maakt – pretentie die geen pose is.

In het titelnummer van het album hoor je eerst de stem van een naturist, geïnterviewd door Sundfør zelf. Ze vraagt hem wat hij zou zeggen tegen iemand die het leven niet meer ziet zitten, hij zegt op sferische tonen: ‘We don't do life, we don't choose life, life does us.’ De troost is: je hoeft niet bang te zijn, je bent sterk genoeg. Dit is het. Dat is krachtig.

Muzikaal beweegt het album alle kanten op, zodat het niet goed te plaatsen valt. Maar het gevolg is bijna mystieke muziek, voor mensen in trouble.'

Dansende Bon Iver: remedie tegen de herfst
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Ik werd deze week iedere dag minstens vier keer opgevrolijkt door een onhandig dansende Bon Iver. De overgang van zomer naar herfst is jaarlijks op z’n zachtst gezegd niet mijn favoriete periode en de video bij het nummer Friends van Francis and the Lights, Kanye West en Bon Iver bood uitkomst. Laatstgenoemde, gekleed in een rood capuchonvest en met een raar petje op, danst aan het einde braaf de pasjes die hem aangeleerd zijn. Houterig maar oneindig aandoenlijk. Hij lijkt precies even weinig gevoel voor decorum te hebben als ik wanneer het herfst wordt. Het nummer zelf is ook nog eens berustend optimistisch. Regisseur Jake Schreier is verantwoordelijk voor meer van mijn favoriete muziekvideo’s van deze zomer, maar hier kan niets tegenop.'

Unknown Male Number 1: Spannender dan de biologieles
✩✩✩✩✩
Hedda Stubbe

'In 2010 verdwijnt het 13-jarige Italiaanse meisje Yara Gambirasio. Maanden later wordt ze dood in een modderig veld teruggevonden, haar lichaam dan al in vergaande staat van ontbinding. Ik geef het toe: niet meteen iets waarvan je heel blij wordt. Maar de documentaire die dit misdrijf opleverde is de moeite waard om te kijken.

Bijzonder aan de film is dat niet zozeer de vraag wie het gedaan heeft centraal staat, als wel in hoeverre mensen opgespoord én veroordeeld kunnen worden aan de hand van 1 piepklein stukje DNA. Mitochondriaal DNA, celkernen en autosomale chromosonen; waar de biologieles mijn aandacht altijd met moeite vast kon huden, zat ik bij Unknown Male Number 1 88 minuten lang op het puntje van mijn stoel.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons