nieuwsbrief
menu Asset 14

Hottie

Cadavre Tim Nikken
Beeld Annelien Smet
Mail

In het Cadavre staren schrijvers nooit naar een leeg vel papier. Ze gebruiken de laatste zin van hun voorganger als begin voor iets nieuws. Zo spelen ze een woordspelletje dat al jaren geliefd is bij verveelde kinderen en Parijse surrealisten.
Vandaag schrijft Tim Nikken verder met de famous last words van Edna Azoulay.

Het heetst van de dag moet nog komen. Toen ik vanochtend wakker werd legde ik mijn vinger op de kookplaat van het Moulinex-koffiezetapparaat. Dit doe ik dagelijks om te kijken of de plaat al warm genoeg is om koffie te zetten.

Vandaag was de plaat heter dan warm. Ik was even in gedachten verzonken en zag het witte gevaarte zichzelf verkneukelen om mijn onoplettendheid. Het is een dagelijks spel van zijn opwarmen tegenover mijn langzaam wegebbende concentratie. Nog nooit eerder echter had ik zo grandioos verloren als vandaag. Het probleem was niet slechts de hitte, maar ook mijn onachtzaamheid in het net wat te lang plaatsen van mijn vinger op de plaat.

Ik voelde het metaal op mijn bovenste huidlaag schroeien – de waarschuwing kwam ongeveer onmiddellijk. De hitte bereikte op dat moment een bijzonder niveau. Ik weet zeker dat het apparaat extra zijn best deed – zoals de zon af en toe een extra vlam uitstoot wanneer er chemische en natuurkundige processen plaatsvinden. Na het loslaten van de plaat was er geen zichtbaar gat in mijn vingertop gebrand, maar de roodheid en rauwheid van mijn vinger vertelde me dat er heftige schade was aangericht, waarschijnlijk op microscopisch niveau.

Als een goede burger zette ik vervolgens de kraan aan die me met een prettig lopende straal koel water uitnodigde om mezelf te genezen. Met focus en concentratie – had ik die net maar gehad – doopte ik mijn vinger in het water. Het water zuiverde de top van mijn vinger. Dat had ik niet verwacht. Ik zag het rood verdwijnen, het rauw verdwijnen en de huid zich langzaam herstellen. Het was alsof het water me bewust probeerde te maken van alle dingen die me even hiervoor zo onbelangrijk leken.

Dankbaar prevelde ik wat woorden en begreep wat een zondaar ik geweest was – vanaf nu zou alles anders zijn. Ik dacht aan God en was blij dat hij weer met mij communiceerde. Ik wist: het heetst van de dag is geweest. Voortaan ga ik gewoon even lekker wachten tot het lampje van het koffiezetapparaat aangeeft dat de kookplaat op temperatuur is.


Tim Nikken is...
Annelien Smet is een Gentse illustratrice wiens werk is verbonden met muziek. Voor elk werk luistert ze onophoudelijk naar één nummer om in een sfeer te blijven. "Een nummer dat goed gemixt is, genoeg 'ademt' en mijn binnenste met een diepe bas doet daveren. Dat inspireert."

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons