nieuwsbrief
menu Asset 14

Jocelyns wasserette

Vaste Hard//hoofdcolumnist Iduna Paalman trakteert de lezers deze zomer op een broeierig verhaal in drie delen, vol intriges en polderglamour: een ware campingsoap. Met illustraties van Tsjisse Talesma.

Mail

Deze week deel 2. Deel 1 gemist? Dat lees je hier terug.

Dat er in dat washok geneukt ging worden wist ik natuurlijk ook wel. Ik wist alleen niet dat ik er zo makkelijk over zou praten. Drie dagen geleden sprak ik mijn vermoedens ineens uit aan Anne Vreugdenhil, de alleenstaande moeder van de tent naast ons.
‘Ik dacht het al’, zei Anne, met haar debiel grote, vochtige ogen en haar op drie manieren dichtritsbare vest. ‘Ik bedoel niet Ansgar hoor, die ziet er hartstikke lief uit. Maar die Jocelyn, da’s een echte afpakvrouw.’
Ik vertelde dat Ansgar haar inmiddels elke dag hielp met strijken en vouwen. ‘Zij kan de hulp gebruiken, zegt ze, en hij doet het graag, zegt hij.’
‘Helpen met “strijken” en “vouwen”’, zei Anne zacht en maakte met haar beide wijs- en middelvingers op- en neergaande konijnenoren. Daarna zei ze dat ze precies wist hoe ik me voelde. Ik heb een hekel aan mensen die beweren dat ze precies weten hoe ik me voel.

De eerste keer dat ik seks had met Ansgar was voor mij überhaupt de eerste keer. We waren al bijna vijf maanden samen en Ansgar had zeven cadeaus voor me gekocht, twee weekendjes weg georganiseerd en meer dan dertig keer voor me gekookt. Zijn bronnen waren uitgeput.
‘Misschien wil ik het binnenkort wel’, zei ik op een avond.
‘Weet je het zeker?’ Hij klonk niet eens meer verheugd. ‘Liefje, als je niet wilt, doen we het niet.’
‘Wil jij het niet meer?’
‘Ik wil alleen als jij het wilt.’
Daaruit klonk zo’n vreselijk onafwendbare onderdanigheid dat ik het hele feest bijna weer afblies. Maar ik bedacht me, want het hoort bij een relatie, en een relatie hadden we nu eenmaal.

‘Je moet ze betrappen’, zei Anne Vreugdenhil.
‘Waarom’, zei ik, ‘dat is alleen maar ongemakkelijk.’
‘Zal ik ze betrappen?’ Het leek wel of Annes ogen elke dag een stukje verder konden openrekken. ‘Ik zou foto’s kunnen nemen.’
‘En wat moet ik daar dan mee, naar de politie?’
‘Hem confronteren natuurlijk, confrontatie is ons sterkste wapen.’

De volgende ochtend, dat is nu twee dagen geleden, toen Ansgar fluitend naar zijn strijk- en vouwuurtje was gegaan, kwam Anne bij me langs met een verrekijkertje aan een touwtje om haar nek. ‘There we go’, zei ze, ‘all the way to Idaho’.
Achter de wasmachines was een deur naar een kleiner hokje, daar stonden de aggregaten. Anne en ik slopen erheen. De deur was niet op slot maar kraakte wel. Gelukkig zoemden de generatoren, een onnatuurlijk soort hitte sloeg in ons gezicht. Ik herkende eerst Ansgars kale plek en toen zijn billen. Hij stootte hard bij Jocelyn naar binnen. ‘Toe maar kind’, hijgde zij, ‘toe maar kind, toe maar, mama is bij-ij-ij je-e-e.’

Anne stond naast me en keek door haar verrekijker. ‘Ze doen het’, fluisterde ze, ‘ze doen het echt.’ Ze bleef nog een tijdje staan kijken terwijl ik langs de draaiende trommels weer naar buiten liep. Ik was zo opgelucht. Seks is niets anders dan elkaar steeds opnieuw een dienst bewijzen, dacht ik, niets anders dan elkaar helpen klaar te komen, keer op keer. En ik hoef niemands hulp, dus ik hoef ook geen seks met hem. Fijn eigenlijk, dat Jocelyn dat nu van me overneemt.
‘Ik heb een filmpje gemaakt,’ zei Anne toen ze weer naast me stond, ‘voor de confrontatie. Ze hebben niets gemerkt.’

Lees verder Lees verder Lees verder
Iduna Paalman (1991) is Hard//hoofdcolumnist. Haar poëzie en korte verhalen verschenen o.a. in De Gids, Het Liegend Konijn en NRC Handelsblad. Ook schrijft ze voor het toneel en werkt ze als docent. // iduna@hardhoofd.com
Tsjisse Talsma gaat het liefst met zijn schetsboek de wereld rond.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5