nieuwsbrief
menu Asset 14

De vlogger

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Er bestaat een nieuw soort idool, dat een wezenlijke kwaliteit van een rolmodel niet bezit. Jens Bezemer vreest voor de toekomst.

Mail

Een nieuw soort idool breekt definitief door: de vlogger. Miljoenen jongeren over de gehele wereld stellen dagelijks hun telefoonschermen af op deze nieuwbakken halfgoden. Reality-tv zonder de regie van grote omroepen. Onafhankelijke beeldtroubadours die ons wegwijs maken in onze gangbare leventjes. Deze beroemdheden zijn ‘zo lekker normaal gebleven’, omdat normaal zijn juist hetgeen is dat ze beroemd heeft gemaakt.

Elke tijd kent zijn eigen soort idool. Van Odysseus met zijn morele lessen tot excentrieke dichters als Goethe. En van recalcitrante rebellen als Jim Morrison tot geproduceerde popidolen als Justin Bieber. Antropologen stellen dat deze helden ons altijd een vorm van zingeving verschaffen, waarbij hun gedrag als leidraad dient voor dat van ons. Rolmodellen dragen daarmee bij aan de vorming van onze identiteit.

Waar onze voormalige idolen een vaardigheid of talent bezaten, is de hedendaagse vlogger vooral een vlot babbelende versie van onszelf. De diversiteit lijkt misschien groot, de realiteit is anders. Het merendeel van de vrouwelijke vloggers richt zich op het optimaal aanbrengen van make-up, met alle gevolgen van dien. Het overgrote deel van de mannelijke vloggers wisselt daarentegen een pot Minecraft af met een lollig bezoek aan de supermarkt. De beauty en de gamer. Jij en ik.

In deze adoratie van het alledaagse strippen we het idool van zijn waarde. De reden hiervoor is dat het aspirerende element verdwijnt. Dat element zorgt ervoor dat we net zo goed willen dansen, zingen, schrijven, onderzoeken of acteren . Ondanks dat het vrijwel nooit tot een succesvol bestaan leidt, wakkert het wel iets fantasierijks of creatiefs in onszelf aan.

De vlogger daarentegen daagt de jonge kijker vooral uit om, naast make-up aanbrengen en gamen, zelf vlogs te maken. De Hema leek het daarom een nobel idee om een heuse Vlog Academy te stichten. Het doel ligt daar niet in ontwikkeling van eigen talent of ontplooiing, maar de simpele vraag staat er centraal: hoe trek ik zoveel mogelijk volgers? Zo stelt een van de deelnemende pubers exemplarisch: ‘Ik ging winkelen in de Primark en dat heb ik gefilmd. Al snel had ik 1500 views. De Primark was toen nog best onbekend in Nederland, dus ik denk dat veel mensen nieuwsgierig waren.’

Helaas is het nou juist de nieuwsgierigheid die verdwijnt. Als mijn idool exact hetzelfde leven leidt als ik, dan ben ik er al. Geen vallen en weer opstaan. Geen bloed, zweet en tranen. Geen oefening, groei of ambitie. Beroemdheid of succes is daarmee dichterbij dan ooit en daarom is de aantrekkingskracht ook niet verwonderlijk. Maar er gaat daarmee wel iets wezenlijks verloren.

Juist een relatief onafhankelijk medium als de vlog heeft nog de potentie ongebreidelde en ambitieuze creativiteit of inspiratie aan te wakkeren. De vlogger als idool die het onmogelijke doet en ons aanspoort hetzelfde te doen. Zodat de lat hoger komt te liggen dan een bezoek aan de Primark. Hopelijk kunnen we dan over twintig jaar nog fysiek naar popconcerten of films en zijn we niet veroordeeld tot oude filmpjes van Justin Bieber op YouTube.

Beeld via Flickr

Lees verder Lees verder
Jens Bezemer (1988) is Hard//hoofd-redactielid, studeert Filosofie van Cultuur en Bestuur aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en werkt als copywriter bij een reclamebureau. Jens verbaast zich nog wel eens. En schrijft dan een stukje. // jens@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5