nieuwsbrief
menu Asset 14

Birthday blues

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Reinout Dijkstra
Mail

Wie, zoals ik, geboren is op 28 juli 1947 en op diezelfde datum in 2017 ’s ochtends de ogen opendoet, is ‘het nieuwe vijftig’. Zeg maar gerust zeventig. Ik wrijf in mijn ogen, kijk hoe laat het is, val terug in mijn kussen en wens mezelf geluk. Iemand moet de eerste zijn. Het feest is morgen pas. Vandaag ben ik alleen.

Twintig jaar geleden, toen ik het oude vijftig werd, ontwaakte ik weer eens met de blues. Birthday blues was ik ze gaan noemen, omdat ze me opvallend vaak op mijn verjaardag kwamen bezoeken. Ik wist van tevoren wat ze me, naar het kussen naast mij wijzend, gingen toebijten: ‘Alwéér een jaar ouder! En, is er al iets veranderd?’

Op het kussen naast mij lag toen een vertrouwd en dierbaar hoofd. Een vredige aanblik, maar dat leek maar zo. Tussen het hoofd en het mijne sliep al jarenlang de duivel en dat had niets met twee geloven te maken. Van alles waar het wel mee te maken had, was na eindeloze gesprekken nog geen milligram opgelost.

Wasted words, only wasted words. Oh Lord, let the good times come. Ze hadden gelijk, mijn birthday blues. Er moest iets gebeuren.

Omdat vrijwel iedereen op vakantie was, vierden we mijn oude vijftigste een maand later, op 31 augustus 1997. Op het moment dat we die nacht tegen half 1 onze laatste gasten uitzwaaiden, knalden prinses Diana en haar vriend Dodi met fatale afloop tegen een pilaar van een Parijse tunnel.
Toen wist ik het zeker.

Veel verjaardagen volgden elkaar daarna op, de een nog sneller dan de andere. De blues kwamen me nog wel bezoeken, maar sinds het kussen naast mij leeg was, leek hun belangstelling iets af te nemen. Bovendien kregen zij concurrentie van een stel nieuwe vrienden, die niet alleen op mijn verjaardag maar vrijwel alle dagen van het jaar bij me over de vloer kwamen. Het zal rond mijn zestigste zijn geweest dat ik ze ’s ochtends bij het tanden poetsen ineens om me heen voelde, of liever: herkende. The good times! Daar waren ze. Eindelijk.

Ze waren gekomen zonder kabaal te maken. Ze zagen er anders uit dan ik me had voorgesteld. Kalmer. Ingetogener. Ze vroegen niks en ze wilden niks. Ze jengelden niet de hele tijd aan mijn kop van: word nou toch eens anders, beter, sterker. Ze hadden er blijkbaar vertrouwen in en lieten me begaan. De goede tijden hadden genoeg aan zichzelf en hoopten voor mij hetzelfde.

Dus jullie zijn welkom vandaag, birthday blues. Maar om teleurstelling te voorkomen: er is weinig meer om je tanden in te zetten.


Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Reinout Dijkstra is illustrator uit Zwolle. Hij maakt tekeningen, schilderingen, foto's en soms ook nog een klein tekstje. Zijn werk is geaard in zijn eigen ervaringen, hij geniet van dingen als lichtval, kleur en is niet vies van een grapje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons