nieuwsbrief
menu Asset 14

Exorbitant divagedrag

Actueel Tim Fraanje
Mail

Hard//hoofd heeft een nieuwe columnist! Vanaf nu doet onze highbrow glamour-reporter Tim Fraanje elke twee weken verslag van de rafelrandjes van zijn leven als polderdiva en bijna-doorgebroken rockster.

Afgelopen zaterdag - Mijn banksaldo is roder dan Mao's boekje en een noemenswaardig inkomen heb ik niet, maar toch sta ik hier te spenderen als een ware durfkapitalist in mijn op de pof gekochte Italiaanse overhemd. Met een royale glimlach kieper ik de volledige inhoud van mijn portemonnee – een gebokkeerde creditcard, een verkreukelde condoom, een heleboel kassabonnetjes, een nooit gebruikte museumjaarkaart en verbijsterend weinig geldige valuta over de bar in de plas bier die onder de tap ligt. Ik ga verder voorover hangen: wat kost die champagne? De miniformaat flesjes met gouden wikkels lonken naar me vanuit de onderste koelkastjes van de bar. "Vier euro," zegt het barmeisje. Voor een horecatijger is ze toch wel een beetje nors. Ik moet de natte muntjes zelf van de bar af vissen, maar ik heb net genoeg voor de bubbels, die verrassend goedkoop zijn. Want het is Budweiserbier.

Gatverdamme, wat een blunder! Ik heb me laten foppen door één van de oudste en opzichtigste marketingtrucs: gouden verpakking = luxe uitstraling. Bonbons van de Aldi hebben ook een gouden papiertje. Ik besluit de gouden wikkel maar te overbluffen en mezelf de martelgang van het opdrinken te besparen door flink te schudden met mijn flesje en de inhoud over de hoofden van mijn mede-discogangers te sprenkelen. Imago gered.

Je imago is sowieso erg belangrijk, maar als je, zoals ik, een bijna-doorgebroken rockster bent, is het van levensbelang. Als je nog niet zoals Brian Eno al kunt teren op een roemruchte periode van geslaagde experimenten, wilde haren en jassen vol struisvogelveren. Daarna kun je inderdaad met goed fatsoen je hoofd kaalscheren en de saaist mogelijke algoritmische ambient muziek gaan maken. Of je haar juist weer aan laten groeien na een periode van rebelse kaalheid, zoals Britney en Miley die weer brave meisjes werden waarvan iedereen voorgoed weet dat ze ergens, diep van binnen een rauw randje hebben. Als gearriveerd rockster mag je jezelf, zoals Phil Collins, verliezen in kleinburgerlijk sentiment en Disneyfilm soundtracks. Al weet ik niet of hij ooit rock 'n roll was: hij heeft in ieder geval zo'n enorm vermogen dat het niemand een reet kan schelen.

Maar zover ben ik nog net niet. Als ik ook maar één momentje mijn cool verlies neemt niemand me meer serieus.

Gelukkig is elke willekeurige blooper te maskeren met exorbitant divagedrag. Ik gleed bijvoorbeeld eens uit op de tegels bij een hotelzwembad, ten overstaan van een veld vol bezette ligbedden – ik ben gewoon blijven liggen en yogamoves gaan doen. Als ik op feestjes iemands naam voor de derde keer vergeet, vergeet ik het ook gewoon voor de vierde en voor de vijfde keer. Valse noot gezongen? Dat is jazzy, dat begrijp je gewoon niet. Dit is geen bluf, het is overleven. Waarom denk je anders dat mensen nog steeds Budweiserbier en bonbons van de Aldi kopen?

Lees verder Lees verder Lees verder

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons