nieuwsbrief
menu Asset 14

In de ban van Poeh

Actueel Jaap Hoeve
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In China is een tekenfilmfiguur tot staatsvijand verklaard. Jaap Hoeve vraagt zich af hoe het toch komt dat een grote man zich zo kleinzielig opstelt.

Toen ik eerder deze maand zag hoe de Chinese regering geen idee had hoe ze moesten omgaan met de dood van een dissident dacht ik: wat zegt het over een regime als het zo bang is voor één man, zelfs als die al dood is? Sinds vorige week heeft de Volksrepubliek er een nieuwe vijand bij: Winnie de Poeh. Maandag besloot de regering afbeeldingen van het tekenfilmfiguur op sociale media te censureren vanwege een meme uit 2013 waarin president Xi Jinping met Poeh wordt vergeleken. Voor de duidelijkheid: de regering van het grootste land ter wereld, met naar schatting 400 kernwapens, voelt zich bedreigd door een mollige beer uit een kinderboek. Het zou hilarisch zijn als het niet getuigde van een diepgewortelde angst. Absurd is het zeker.

Nadat zijn evenknie Trump de discussie over de grootte van zijn handen maar niet los kon laten en driftkikker Erdogan een internationale rel ontketende vanwege een flauwe – eigenlijk best onsmakelijke – ­grap, is het nu de beurt aan Xi om te laten zien dat hij niet van een pesterijtje gediend is. Van Trump weten we inmiddels dat hij een overgevoelig egootje heeft en de mediterrane Erdogan is op zijn minst temperamentvol. Maar de doorgaans zo kalme Xi blijkt net zo kleinzielig.

Ik weet dat in China de Partij en de leider onfeilbaar zijn en belediging dus uit den boze. Maar dit is geen belediging, dit is een grapje. Als een normaal mens met een tekenfilmbeer wordt vergeleken lacht hij erom en denkt ‘misschien moet ik inderdaad een paar kilootjes afvallen.’ Maar de groten der aarde hebben blijkbaar minder zelfspot.

Het Poehschandaal toont hoe fundamenteel onzeker het regime in Peking is. Xi beslist direct over het lot van 1,3 miljard mensen. Maar nog steeds ziet hij een existentiële bedreiging in een grapje waarin hij wordt vergeleken met een tekenfilmfiguur voor kinderen. En dus reageren hij en zijn partij-apparaat op de enige manier die ze kunnen bedenken: verbieden die hap.

Een echte leider die gelooft in zichzelf trekt zich niks aan van zulke kritiek op de persoon en zijn uiterlijk. Die haalt de schouders op en gaat zich bezig houden met belangrijker zaken. Daar zijn er ook in China genoeg van. Maar nee: de regering moet laten zien dat ze niet met zich laten sollen. En dus reageren ze totaal overtrokken en  maken ze de zaak veel groter dan die is. Net als om de handjes van Trump en de dönerschwanz van Erdogan lacht de wereld zich nog een keer rot en zo maken ze het dus alleen maar erger. De meme gaat nog een keer viraal. Ik had hem helemaal nog niet gezien. Maar inderdaad, nu je het zegt…

Afbeelding Pooh-beer uit webshop AliExpress/bewerking Jaap Hoeve

Lees verder Lees verder

Jaap Hoeve is historicus en tekstschrijver en gelooft ondanks alles in het delen van kennis.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons