nieuwsbrief
menu Asset 14

De redding

Actueel Vincent Siderius
Beeld Nastia Cistakova
Mail

Johan Cruijff zei over de penalty dat je hem altijd moet maken en niet mag missen. Makkelijk gezegd, maar er bestaat het gevaar onder de spanning te bezwijken. Sportpsycholoog in spe Vincent Siderius schrijft daarom aan een penaltygids, waarin hij ingaat op de mentale aspecten van het nemen van een strafschop. Dit is het laatste deel, speciaal voor de keepers onder ons.

Het is een klein stukje, van de middenlijn naar de penaltystip. Een meter of veertig, meer kan het niet zijn. Je zet de eerste stap vooruit en verlaat daarmee de veilige haag die wordt gevormd door je teamgenoten. Aangekomen bij het doel trek je je handschoenen aan en ga je op de lijn staan. De loterij begint.

De tegenstander pakt de bal en legt hem neer op de stip. Het is waar: wachten tot je ziet in welke richting er wordt geschoten en vervolgens die hoek in duiken werkt niet. Daar gaat de bal te snel voor. Er moet dus worden gegokt: links, rechts, of blijven staan. Elk stukje informatie dat de keeper op dit moment tot zich kan nemen grijpt hij aan. Staat de kuif van de speler naar links: grotere kans dat hij links gaat schieten. Kijkt hij nog even naar rechts het publiek in: misschien schiet hij toch rechts. Hij neemt zijn aanloop, hij schiet, en je pakt de bal in slechts twintig procent van de gevallen.

Amateurkeepers kijken vaak naar de ogen van de tegenstander, maar ogen kunnen bedriegen.

Het verschil tussen gokken en kiezen is vaardigheid. De loterij begint pas als je denkt dat het pakken van een penalty compleet onafhankelijk van jouw kunnen is. Soms gokken keepers, soms kiezen keepers. Maar dat kiezen is niet altijd gebaseerd op informatie die iets zegt over de richting van de bal. De haardracht van een speler verraadt natuurlijk niet waar de bal terecht gaat komen. Maar wat dan wel? Amateurkeepers kijken vaak naar de ogen van de tegenstander, maar ogen kunnen bedriegen. Naar links kijken en naar rechts schieten is geen al te grote kunst. Professionele keepers scannen daarom het lichaam van de tegenstander van boven naar beneden, en kijken uiteindelijk vooral naar zijn benen. Uit het moment dat er contact is tussen de bal en de voet kan het meest informatie gehaald worden, het standbeen liegt nooit. Als ongetrainde keeper is het alleen schier onmogelijk om deze tactiek toe te passen, omdat het contactmoment tussen bal en voet slechts enkele milliseconden duurt.

Compleet onmogelijk is het niet. Een aantal jaar geleden werd Cristiano Ronaldo door een batterij aan wetenschappers getest op zo ongeveer alles dat ze toentertijd konden bedenken (wist je dat hij 4 procent minder vet heeft dan een gemiddeld topmodel?). Een van de onderdelen was om te kijken of hij een voorzet kon omzetten tot een doelpunt als halverwege de vlucht van de bal alle lampen in de test-hangar uitgingen. In totale duisternis wist Ronaldo zich richting de bal te bewegen en hem onberispelijk binnen te schieten. De wetenschappers waren onder de indruk, maar nog niet tevreden. Wat als ze het licht uitdeden op het moment dat de bal geraakt wordt door degene die de voorzet geeft? De enige informatie die Ronaldo op dat moment heeft is de lichaamshouding en de beweging naar de bal toe — net als de keeper bij een strafschop. Op de infraroodcamera was te zien dat hij ook hier geen enkel probleem had om de bal tegen het net te werken. Het kan dus!

Cristiano Ronaldo wist precies waar de bal terecht ging komen omdat hij zelf al onnoemelijk vaak een bal heeft getrapt, en hij dus precies weet welke lichaamshouding en welke beweging er horen bij een bepaalde snelheid en richting van de bal. Deze informatie zit opgeslagen in zijn brein en hij projecteert die onbewust op de speler die de voorzet gaat geven. Door deze informatie ‘voelt’ hij waar de bal terecht zal komen. Uitleggen waarom hij precies naar die plek loopt op dat moment is een onbegonnen zaak, noem het intuïtie. Dit is geen aangeboren intuïtie, maar aangeleerde intuïtie. Als keeper moet je dus gaan trainen op penalty’s. Het nemen van penalty’s welteverstaan. Hierdoor creëer je gevoel voor de manier waarop je lichaam zich verhoudt tot de richting en de snelheid van de bal. Uiteindelijk kan je daardoor van de tegenstander ‘aflezen’ waar hij de bal gaat schieten als je een penalty tegen krijgt.

De tegenstander pakt de bal en legt hem neer op de stip. Je weet waar je op moet letten. Hij begint zijn aanloop en je scant zijn lichaam van boven naar beneden. Je maakt je lichaam klaar om te springen en zijn voet raakt de bal. Nu moet je kiezen, maar je weet het niet. Je gokt links, want dat voelt het beste aan, je zou niet kunnen uitleggen waarom, noem het intuïtie. De bal komt op je af, je duikt, en je pakt de penalty in aanzienlijk meer dan twintig procent van de gevallen.

Lees verder Lees verder Lees verder

Vincent Siderius is prestatiepsycholoog en helpt sporters door te kijken wat ze nodig hebben om op het juiste moment al hun vaardigheden ten volste te benutten.
Nastia Cistakova is een illustrator. Ze is boos op de wereld dus probeert ze met een hoge dosis humor, absurditeit en brutale uitspraken mensen wat langer stil te laten staan bij diverse onderwerpen. Haar hart gaat sneller kloppen van t-shirtteksten, mensen in scootmobielen, knalblauw en de ‘shhh-oorlog’ in de stiltecoupé.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons