nieuwsbrief
menu Asset 14

Lees Lieke Marsman

Literair Ron Vaessen
Mail

'Nog nooit verscheen er een roman als Het tegenovergestelde van een mens', lees ik op de flaptekst van de eerste roman van dichteres Lieke Marsman. Het is mogelijk waar, al valt dat niet te bewijzen.

Maar hoezo roman? Je noemt een eeuwenoud, in een kasjmieren colbert gestoken geraamte, de voetbeenderen rustend op een stapel filosofische boeken, ook geen mens. Zo zou dit boek er namelijk uitzien als het een menselijke gedaante had. Correcter is: een romanesk essay met gedichten en een flard toneelscript. Gewaagd, als je lezers wil; daarom zal het wel een roman heten.

Toen ik in de boekenwinkel Marsmans paarse roman zag liggen werd ik een crisis ingezogen. Meteen liep ik door en dacht: mooi niet, dat ik mijn kostbare tijd en euro’s ga vergooien aan de zoveelste gedachten van een Nederlander. Ik zoek in de boekhandel alleen nog naar de grote klassieke schrijvers die ik nog niet heb gelezen. John Steinbeck bijvoorbeeld (heb ik pas één keer een Nederlandse vertaling van gevonden, nul keer een Engels origineel, waarom eigenlijk?), William Golding of Ralph Ellison. (Van beiden hebben ze de hoofdwerken altijd in huis. Is dat goed of slecht?)

Een herinnering aan een jaar geleden kwam bij me op: ik dacht aan het plezier waarmee ik door Marsmans gedichten was getuimeld. Vertwijfeld draai ik me om, grijp de roman beet en reken af. Als mijn hoofd keihard ‘nee!’ zegt, betekent het vaak eigenlijk ‘ja’. Dat is niet dubieus, wel heel existentieel, en dit keer gaf ik eraan toe.

Vooropgesteld: dit boek maakte niet duizelig, zoals de flaptekst ook beweert, maar wel indruk. Marsman strooit met de ene na de andere nieuwsgierig makende leestip en beantwoordt terloops een paar van de belangrijke vragen van onze tijd.

Een beetje gek van verlangen denk ik: ik scheur deze, deze en die paragraaf eruit, gooi ze onder het kopieerapparaat en slijt de rest van 2017 op de straten van Maastricht, uitwijkend naar Amsterdam tot Groningen, en ik ga dit uitschreeuwen en uitdelen.

Als je Immanuel Kant niet begreep ga je hem begrijpen (na zo’n anderhalve bladzijde) en als je dat wel al deed ga je hem in een nieuw licht zien. En dan die vragen: is klimaatverandering echt? (ja), waarom dóen we dan niets? (luiheid of angst) en hoe heeft het allemaal zover kunnen komen? (Dat mag je zelf lezen. Of morgen aanhoren, tussen elf en vier, tegenover de Kruidvat binnenstad Maastricht.)

Het is misschien wat overdreven, maar ik word hier gewoon blij van. Het spaarzame beetje roman dat tussen de essays door opduikt raakt me maar af en toe, maar wordt keurig met een veelzeggende klapper afgerond, om het daarna nog even soepel af te bouwen. De laatste bladzijdes vind ik dan weer overbodig, maar goed, mij had ze al. Lézen dus, mensen. Aan haar duizelingwekkende gedichten voegt Lieke Marsman nu een gids toe voor de mens die de grote vragen te lijf wil.

Beeld: www.liekemarsman.nl

Lees verder Lees verder Lees verder

Ron Vaessen (1987) is wetenschapsjournalist en zint op een debuutnovelle.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons