nieuwsbrief
menu Asset 14

Hoezo seks?

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Mark van Wijk
Mail

Wat is het verschil tussen jong-zijn & seks begin jaren zestig en jong-zijn & seks anno nu? Vóór de Beatles wist je van niks, mocht je niks en dacht je aan niets anders. In 2017 weet je alles, mag je alles, maar moet je blijkbaar op elkaars spek worden gebonden voordat je iets met elkaar doet.

Dat laatste begrijp ik althans uit een recent krantenbericht. Een steekproef wijst uit dat jongeren niet alleen steeds langer wachten met hun ‘eerste keer’ - ook ‘andere vormen van fysiek contact’ worden vaker op de lange baan geschoven.

Nee, dan wij! Omdat ons nooit iets werd verteld (laat staan getoond) kon het voortplantingsmysterie mythische proporties aannemen. Een nieuwsgierig aangelegd kind moest het doen met wat eigen onderzoek. Zo gluurde mijn kleine zusje door een kier van de wc-deur, ter toetsing van haar vermoeden dat de plasser van onze vader tot aan de grond reikte. Dat bleek een misvatting, maar hoe het dan wel zat? Iedere vraag in die richting kon rekenen op een misprijzend ‘ga met je blokken spelen!’.

Wij hadden een hond, genaamd Molly. Zoals haar naam al doet vermoeden, was zij aan de mollige kant. Maar toen zij in korte tijd zo dik werd dat ze leek te zullen ontploffen, scheen zelfs onze moeder niet te snappen dat er meer aan de hand was. Totdat er op een ochtend ineens zeven piepende mormels aan Molly lagen te zuigen. Waar kwamen die nou ineens vandaan?

Ik was vijftien toen de hele straat schande sprak van onze buurfamilie: Betsie, de dochter van zestien, ‘moest trouwen’. Móest? Hoezo moest? Nou, fluisterde mijn moeder, zij hadden een beetje aan elkaar geprutst, die jongen en Betsie, héél eventjes maar, en nu kwam er een baby. Eigen schuld, dikke buik.

Snap jij het? vroeg ik aan mijn kleine zus. Zij intussen wel. Zij had gezien wat de koeien in het weiland van boer Kwast, drie straten verderop, met elkaar deden. Een mannetjeskoe met een vrouwtjeskoe, de een bovenop de ander. ‘Zo krijgt ze een kalfje’, had boer Kwast haar toevertrouwd. ‘Ga ook maar eens kijken’, opperde mijn zus.

Al deducerend en reducerend kwamen we eruit. Bij Molly en de mensen ging het precies zo. De een klom op de ander. Beetje raar natuurlijk, maar vast heel spannend want iedereen deed er geheimzinnig over. Er bestond een woord voor dat niemand hardop durfde uitspreken, maar je kon ook gewoon je tong in elkaars mond steken. Ja, echt.

Zo werden wij langzaam wijzer en weer wat later begon het dromen en fantaseren. Zag hij me staan, die leuke jongen? Zou hij het kunnen, met die tong? Kom maar mee achter het schuurtje, gauw!

Wat een spanning en sensatie. Maar nu vinden jongeren het dus niks, dat hele seksgedoe. Hun schermpjes bieden opwinding genoeg.

Probleem, probleem, tobben hun moeders.
De mijne zou gejuicht hebben.

Lees verder Lees verder Lees verder


Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Mark van Wijk Beïnvloed door een grafische achtergrond en strips uit zijn jeugd puzzelt Mark van Wijk totdat er een illustratie staat die speelt met de geschreven tekst.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons