nieuwsbrief
menu Asset 14

Kopstuk 3: Ellen Parren

Actueel Mea Dols de Jong en Rutger Lemm
Beeld Rosanne van Leusden
Mail

Hard//hoofd en Vrij Nederland presenteren met trots Kopstuk. In deze maandelijkse podcast gaan Mea Dols de Jong (filmmaker) en Rutger Lemm (schrijver) op losse, open wijze in gesprek met mensen die ze bewonderen (onder bezielde begeleiding van redacteur Juul Op Den Kamp en in de thuisstudio van Rob Veugelaers). In deze 'mentorgesprekken', voorafgegaan door een tune van Herman in een bakje Geitenkwark, leggen de hosts om beurten hun kwetsbaarheid en onzekerheid als jonge makers op tafel en hopen ze dat de gast hen iets kan leren, hen kan inspireren of zelfs kan troosten in deze verwarrende tijden.

In deze derde aflevering gaat Rutger in gesprek met actrice Ellen Parren.

Meer luisteren? Abonneer je dan op Kopstuk in iTunes of Stitcher (Android).

'Acteurs doen toch altijd / alsof er iemand naar ze kijkt', zingt Spinvis licht smalend in zijn nummer ‘Club Insomnia’. Op zich is het een goede vraag: gedragen acteurs zich altijd zo zelfbewust door hun beroepskeuze of worden zelfbewuste mensen vaker acteur? Het is hoe dan ook duidelijk dat je goed naar jezelf moeten kunnen kijken en je lichaam, stem en uitstraling moet kunnen inzetten om een goede acteur te kunnen zijn. En waarom maakt zelfbewustzijn je eigenlijk zo ongemakkelijk?

Ellen Parren (1987) kan perfect een ongemakkelijk persoon spelen. In Jeuk, de serie die een remake is van Deense serie Cløvn, die weer een imitatie was van Larry David’s ongemakkelijke meesterwerk Curb Your Enthusiasm, speelt ze Ellen, de secretaresse van Peter Heerschop. Ellen de secretaresse is een dom personage, maar Parren kiest niet de makkelijke weg: in haar spel benadrukt ze vooral de voortdurende verwarring van Ellen, haar geveinsde zelfvertrouwen als ze weer een verkeerd besluit uitlegt. Ellen Parren staat daar dan met opgetrokken schouders, de lippen samengeknepen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar het is hilarisch.

Toen zag ik Treurteevee, de absurdistische VPRO-serie van theatergezelschap Circus Treurdier, en was ik definitief verkocht. Parren speelt hierin verschillende rollen, maar ze leidt ons de wereld van Treurdier in als Yolanda, een neurotische psychiater. Wederom een tragikomisch personage dat ze met verve speelt. 'Ik overweeg om een poster van Ellen Parren boven mijn bed te hangen', schreef ik op Facebook. In de VS heb je voor comedians twee routes: ofwel je bent stand-up comedian, waarna je een rol krijgt in TV-series of films, waarna je een ster wordt. Ofwel je bent improv comedian, waarna je terecht komt bij sketchprogramma Saturday Night Live, waarna je een filmster wordt. Ellen Parren zou bij die laatste groep horen, ze doet me denken aan Kristen Wiig, de grappigste vrouw op aarde.

In een impuls vroeg ik haar daarom of ze te gast wilde zijn in onze mentor-podcast. Dat leverde meteen al een ongemakkelijke situatie op, die ik niet zal spoilen. Bovendien bleek het een uitdaging om een (iets) jonger iemand om levensadviezen te vragen, die bovendien erg zelfbewust is. Het interview duurde ruim twee uur – we moesten allebei hard werken.

Gek genoeg zal je daar in de teruggesneden versie niks van merken. Ze vertelt over haar vader, die als patholoog-anatoom is gaan werken om mensen te vermijden, en van wie ze ooit een foto zag waarop hij lachend in ingewanden aan het snijden was. Als ze uitlegt hoe ze haar weg vond op de toneelschool in Maastricht, lijkt ze andere aspirant-acteurs geruststellend toe te spreken. Ze durft over haar angst voor vergankelijkheid te praten, maar vertelt ook hoe ze de stemmetjes en maniertjes van personages als Ellen de secretaresse van echte mensen jat.

Oh ja, we hebben het niet gehad over de vraag of vrouwen grappig zijn. Net zoals we niet hebben gepraat over de vraag of Snickersijsjes superlekker zijn. Sommige discussies moet je negeren.

Ellen Parren is zelfbewust, ongemakkelijk en sceptisch. Dat zijn essentiële kwaliteiten, want als ze dan opeens het juiste spoor vindt, als ze op dreef is, dan is ze ongelofelijk slim, ontroerend kwetsbaar en hilarisch. Ik ben erg trots op deze derde aflevering. Lang leve de acteurs. En lang leve Ellen Parren.

Lees verder Lees verder Lees verder

Mea Dols de Jong en Rutger Lemm gaan in de podcast Kopstuk in gesprek met iemand die ze bewonderen, en van wie ze iets hopen te leren. Losse, troostende mentorgesprekken waarin de hosts hun eigen kwetsbaarheid op tafel leggen.
Rosanne van Leusden is illustrator, wonend en werkend in Amsterdam.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons