nieuwsbrief
menu Asset 14

Wetenschappelijke orgaanroof

Actueel Ron Vaessen
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Mensenlevens redden met varkensorganen lijkt vooruitgang, maar is vooral een nog monsterlijkere manier om dieren uit te buiten. Noem het gewoon orgaanroof, aldus Ron Vaessen.

Nu chimaeren, mens-dier hybriden, steevaste werkelijkheid lijken te worden, vroeg de overheid aan drie wetenschappers of we dit moeten willen. Hoogleraar biomedische ethiek Guido de Wert vindt van wel en legt uit in Het Financieele Dagblad. Hij wijst op het grote tekort aan donororganen. Door menselijke cellen in dierenembryo’s te brengen groeien uiteindelijk deels menselijke organen en daarmee redden we mensenlevens.

In deze halve mensachtigen kunnen ook menselijke hersencellen groeien. Dat is omstreden, maar de hoogleraar lijkt het wel handig, voor onderzoek naar hersenziektes. Hij trekt één grens: er mogen geen menselijke cognitieve eigenschappen in dieren tot ontwikkeling komen.

De grens tussen mens en dier is ‘niet zo helder,’ zegt hij. ‘Ook een mens is een dier.’ Gaan we organen kweken, dan vervaagt de grens volgens De Wert nog verder. Maar omdat we anders ‘wellicht grote voordelen’ mislopen, wil De Wert die grens (deels) oversteken. Zo wil hij wel varkens gaan gebruiken, maar geen dolfijnen, olifanten of mensapen. ‘Mensapen staan qua cognitieve vermogens zo dichtbij ons dat het moeilijk is uit te leggen dat je die dieren wel instrumenteel mag gebruiken en mensen niet.’

Zo moeilijk is dat niet uit te leggen. Het is willekeur. Dieren gaan zwaar gebukt onder de terreur van de mens, slechts een handjevol cultureel bevoorrechte diersoorten laten we een beetje met rust.

Ik vermoed dat we oprecht denken anders te zijn dan de andere dieren. Ik vermoed ook dat we eigenlijk niet achter de gevolgen staan van dit idee. We gebruiken de producten die we uit de dieren persen gortig, maar zodra we iets zien van gangbare bedrijfspraktijken zoals bij de het varkensslachthuis in Tielt, ontstaat felle maatschappelijke ophef: dit nooit meer!

Ondertussen gaat het allemaal gewoon door, vaak zelfs nog erger. Mijn derde vermoeden is dat we af moeten van deze zogenaamde scheiding tussen mens en dier. De filosoof Peter Singer schreef in 1975 al: ‘Wanneer we onderscheid maken tussen dieren en menselijke wezens, op welke grond kunnen we dat dan anders doen dan op een onbeschaamde (…) voorkeur voor de leden van onze eigen soort?’

Wat daar mis mee is? Waar we iemand of iets tot een andere ‘soort’ rekenen, begint de ellende. Zo is (en wordt) er sinds de oerknal onnoemelijk veel leed aangericht. Het is niet oncontroversieel, maar Singer redeneert als volgt: vrouwen en Afrikaanse slaven werden lange tijd óók niet gezien als wezens om serieus rekening mee te houden en nu goddank wel. Als we andere mensensoorten willen bevrijden, moeten we ook de bevrijding van andere diersoorten steunen. Dat is wel zo consequent in onze wens om zo min mogelijk lijden aan te richten.

Lees verder   Lees verder  

Ron Vaessen (1987) is wetenschapsjournalist en zint op een debuutnovelle.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons