nieuwsbrief
menu Asset 14

Kunst zit in de alledaagse dingen

Literair Ron Vaessen
Mail

Krom over mijn bureau hangend staar ik naar het voorbijglijdende Facebook. Ik moet nog tot half zes. Daarna moet ik boodschappen doen, spullen opruimen en slapen. Naar het theater of museum ga ik vanavond niet meer en op mijn vrije dagen heb ik wel wat beters te doen (uitrusten en schuilen voor de grote buitenwereld).

Eigenlijk wil ik meer kunst zien, want kunst kan raken en tot denken aanzetten door de verhalen die het vertelt. Ik geloof niet dat daar per se een maker aan te pas moet komen. We maken met z'n allen heel wat kunst, zonder dat we het doorhebben. Mijn gedachten jagen op de zaken vooruit. Ik zit nog als een gaargestoomde perzik op mijn werk .

Het menselijk dier, in pasteltinten gedrukt, langzaam klimmend in de pikorde

Plotseling merk ik dat mijn aandacht is gevangen door het kartonnen etiketje van een fles sinaasappelsap. Hé, dat ziet er interessant uit. Het lijkt wel kunst! Het sinaasappelsap heeft een duidelijke houdbaarheidsdatum meegekregen. Wij als mensen hebben daar geen idee van en zeggen vaak dat we het niet willen weten. Maar zou zo’n concreet eindigheidsbesef het leven niet zoveel meer gewicht geven?

De tijd stopt, ik vlieg op, maak een buiksliding over de grond en neem voor het eerst in jaren de omgeving rondom me goed waar. Ik zie de tragiek van goede ideeën en de werkelijkheid waar ze landen in stekkers van in hoogte verstelbare bureaus. Ze steken niet in het contact, maar bungelen boven de grond. Ik zie de vele bureaustoelen waar niemand ooit in zit, hoor de aankondiging van slecht nieuws in de ringeling van een telefoon, welke? Die van jou, nee die van – te laat: de eeuwige terugkeer van het tekortschieten.

Gesticulerende ledematen, gekrijs en tactisch geworpen blikken – het menselijk dier, in pasteltinten gedrukt, langzaam klimmend in de pikorde. In mijn baas herken ik de dramaturgie van het dagelijks leven; de goedlachse moeder die fronsend even moet laten zien dat het menens is. Het kleine legertje loonbeunhazen dat zich gedresseerd verschanst achter onhandige apparaten, om een radertje van de maatschappelijke machinerie nog wat langer draaiend te houden tegen de achtergrond van de voortrazende technologie.

In de kantoorklerk die zijn werk in stilte verzet, die vergeet te dromen van een andere plek dan deze toegeëigende honderdentwintig vierkante centimeters, zie ik de noodzaak wakker te worden. Niet stil te blijven zitten.

Voor kunst hoef je de deur niet uit, zelfs in de tombes van bedrijven en andere instellingen is ze er. Wie kijkt die ziet.

Beeld: Marijn van der Leeuw

Lees verder Lees verder Lees verder

Ron Vaessen (1987) is wetenschapsjournalist en zint op een debuutnovelle.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons