nieuwsbrief
menu Asset 14

Potje zoenen

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Reinout Dijkstra
Mail

De kersverse Franse presidentsvrouwe Brigitte Macron en ik lijken wel wat op elkaar. We zijn allebei zestigers. We gaven beiden Franse les op een middelbare school en beiden werden we verliefd op de beste leerling van de klas.

Mon Dieu!

Brigitte stelde het tonen van haar gevoelens uit tot de jonge Emmanuel Macron van school af was. Daarna scheidde ze van haar toenmalige echtgenoot, vroeg Emmanuel ten huwelijk, trouwde met hem en begon een nieuw leven. Waar dit toe leidde is inmiddels bekend. Ik hield het met mijn leerling bij een stiekem potje zoenen in de fietsenkelder en dat was dat.

Wat moeten we hieruit concluderen? Niets, behalve misschien dat Brigitte meer lef in haar donder had dan ik. Of beter wist wat zij wilde.

Maar dan nog iets.

Jaren later, toen geen haar op mijn hoofd meer aan hem dacht, stond hij ineens voor mijn neus: mijn leerling. Of beter gezegd botsten wij bijna tegen elkaar op bij de toegang tot Hotel Restaurant Américain - ik erin, hij eruit.

Het was een zonnige zaterdag in maart, ik weet de datum nog. Niet omdat het weerzien zo hard insloeg – integendeel. We maakten een lauw praatje van hoe gaat het en wat doe je. Daarna ging ieder zijns weegs.
Waar hij heen ging weet ik niet. Was ook niet belangrijk. Maar ik was op weg naar een eerste date. Een date met de man met wie ik diezelfde nacht nog een relatie zou beginnen. Een serieuze relatie waarin ik jarenlang ongelukkig zou zijn - en hij niet minder.

Wat moeten we hieruit concluderen? Niets, behalve misschien dat je er een teken in zou kunnen zien: die leerling was de engel die mij wilde waarschuwen: ‘doe het niet!’ Maar ik deed het wel.

Sinds Brigitte en ik ons docentenhart aan een leerling verloren, zijn veel van onze collega’s met soortgelijke gevoelens ontslagen. Ongeacht of de liefde wederzijds was: de verliefde docent (meestal een man) was vanwege de ongelijke verhoudingen strafbaar en daarmee uit. Om een en ander beheersbaar te maken, geldt sinds eind vorige eeuw een wet: wie collega A met leerling B tegenkomt ‘hand in hand in het bos, op een bootje of hevig zoenend in de auto’, is verplicht aangifte te doen. Je zou denken dat het in genoemde voorbeelden om wederkerige affectie gaat, maar zover strekt de verbeelding van de wetgever niet.

Tijden veranderen, alles is betrekkelijk en ik, als ‘product van mijn tijd’, tel mijn zegeningen. Net als mevrouw Macron, vermoed ik, maar dan anders.

Lees verder Lees verder Lees verder

Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Reinout Dijkstra is illustrator uit Zwolle. Hij maakt tekeningen, schilderingen, foto's en soms ook nog een klein tekstje. Zijn werk is geaard in zijn eigen ervaringen, hij geniet van dingen als lichtval, kleur en is niet vies van een grapje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons