nieuwsbrief
menu Asset 14

Flat cadeau

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Reinout Dijkstra
Mail

Kennen de mensen het bestaan van een hospita annex huisbaas eigenlijk nog? Dat vroeg ik me af toen ik voor de zoveelste keer las over ouders die hun kinderen, zodra die hun vleugeltjes willen uitslaan, een eigen flatje cadeau geven. Dat lijkt mij geen goede zaak. De prinsen en prinsesjes slaan hierdoor namelijk een belangrijke ontwikkelingsfase - die waarin zij hun leven met een vreemde leren delen - over, wat de kans op het aankweken van enige nederigheid aanzienlijk verkleint.

De doorsnee hospita of huisbaas wil immers rust, reinheid en regelmaat, terwijl de doorsnee huurder garant staat voor de r’s van rumoer, reuring en rotzooi-maar-wat-aan. Wil de match enige kans van slagen hebben, dan zal op z’n minst één van de partijen moeten inbinden of aan zijn karakter moeten schaven.

Meestal is dat de jonge huurder.

Mijn eigen huisbaas was een morsige vrijgezel die Jacob heette en met zijn stokoude moeder in het souterrain van een herenhuis woonde. Het huis bood verder plaats aan zes studentes die eerst door Jacob en zijn moeder aan een strenge keuring werden onderworpen alvorens een kamer toegewezen te krijgen. Het beleid van moeder en zoon was er duidelijk op gericht Jacob in zijn nadagen nog een vrouw te bezorgen. Waarom anders werden wij verplicht bij aanvang van de huurperiode een briefje te tekenen waarin wij verklaarden op dat moment geen verkering te hebben, noch te zullen krijgen gedurende de tijd dat wij de kamer bewoonden?

In de praktijk betekende deze beperking dat herenbezoek slechts in het grootste geheim kon plaatsvinden en menigmaal uitliep op een hilarische verstopperij onder het bed of achter een gordijn. En toch – hoe moeilijk hij het ons ook maakte, het contrast tussen Jacobs bestaan en het onze was te schrijnend om er alleen maar lacherig over te doen. Zijn vastgelopen leven herinnerde ons eraan dat ook wij, die de toekomst nog voor ons hadden, keuzes konden maken die uitmondden in een doodlopende weg. Het schrikbeeld om als Jacob te eindigen maakte zelfs mededogen in ons wakker met deze licht verwilderde man, die toch ook, ooit, van een ander bestaan gedroomd moest hebben.

Nee, wij gingen niet zover dat wij onze armen voor hem openden. Wel hielpen sommigen hem op een dag met het ordenen en stankvrij maken van zijn souterrain, terwijl anderen hem bijstonden bij het regelen van zorg toen zijn moeder kort na haar honderdste ineens verzwakte. Zelf beperkte ik mij tot het maandelijks bakken van een cake, waarmee ik op betaaldag aanklopte om vervolgens een kopje thee met de oudjes te drinken.

Door Jacob en zijn moeder verloor ik al in een vroeg stadium iets van mijn jeugdige arrogantie, die nu eenmaal dagelijks schuurde met de rauwe werkelijkheid van mijn huisbaas. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik die van pappie en mammie gekregen flatjes niet zie zitten. Welke Jacob houdt die geluksvogels in hun paleisjes een spiegel voor?

Lees verder Lees verder Lees verder

Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Reinout Dijkstra is illustrator uit Zwolle. Hij maakt tekeningen, schilderingen, foto's en soms ook nog een klein tekstje. Zijn werk is geaard in zijn eigen ervaringen, hij geniet van dingen als lichtval, kleur en is niet vies van een grapje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons