nieuwsbrief
menu Asset 14

Een te klein broekje

Literair Tim Fraanje
Mail

Ooit was ik eens op vakantie in Hamburg. Met een groep van twintig. In het begin voelde het als een schoolreisje. Bijna werden we een restaurant uitgegooid tijdens het al te luidruchtig maken van een groepsfoto. Zonder de leiding van een schooljuffrouw of -meester viel de groep gedurende het weekend steeds meer uiteen, zoals dat gaat.

Op zaterdagavond zouden we met zijn allen uitgaan, en hoewel het indrinken met wodka-clubmaté op de hostelkamer ouderwets massaal was, was de tocht die erop volgde nogal chaotisch.  Sommigen liepen blindelings achter een meisjeshockeyteam aan, anderen namen een paar verkeerde afslagen. Op een gegeven moment was ik iedereen kwijt, behalve mijn vriendin en samen wisten we niet waar de club was. Ze filmde me nog op de Reeperbahn waar ik als een ware schlagerzanger een loflied op Hamburg improviseerde.
Toen zij vervolgens wél iemand vond die ons de weg naar de disco kon wijzen, was ik op de gitaar van een bedelende punker aan het spelen in een poging geld voor hem op te halen. Ik ging daar zo in op dat ik mijn vriendin uit het oog verloor. Daar stond ik dan: moederziel alleen, hulpeloos bezopen, in een vreemde stad en in een wit tennisbroekje van Lacoste. Dit partybroekje was er bovendien de reden van dat ik geen telefoon in mijn zak had. Het was al zo aanstootgevend kort dat ik niet ook nog de suggestie van een continue erectie had willen wekken.

Door mijn totale offlineheid was ik gedwongen op de ouderwetse manier op zoek te gaan naar mijn kudde. Mensen dingen vragen op straat. 'Wissen Sie, wo es gibt, der Villa Rosa?' Zo heette die club niet, mijn benevelde brein had de naam verbasterd. Zo raar was het dus niet dat niemand wist waar ik heen moest. Ik was ten einde raad, ik zou alle lol missen vanavond en mijn vriendin was vast ongerust. Toen vond ik twee Hamburgers die zeiden: 'Wij gaan naar een undergroundparty waar de beste dj van de stad draait, ga je mee?' De beste dj van de stad. Normaal gesproken had ik dit natuurlijk uitgebreid gefactcheckt, je moet nooit zomaar op de smaak van vreemden vertrouwen. Daar heb je Google voor. Ranglijsten van djs. Geijkte instituten. Ik had net zo goed bij een of ander kansloos ons-kent-ons-een-fles-Baco-op-de-salontafel-terwijl-iemand-Youtube-hitjes-uit-een-computer-tovert-fuifje terecht kunnen komen. Of nog erger: een EDM-feest. Mij niet gezien!

Maar in dit geval had ik niet veel keus. Ik besloot de Hamburgers het voordeel van de twijfel te gunnen, de hoop op hereniging met mijn vrienden en mijn geliefde liet ik varen. Ik ging solo. En het was inderdaad een zeer verdienstelijke dj, wat zeg ik, de beste dj! Ik kon toch niet kijken hoe mensen zich elders in de wereld vermaakten. Ik was offline en daar was het best leuk! Iedereen zou, gewoon af en toe eens, een broekje aan moeten doen waar geen telefoon in past.

Afbeelding: Wikimedia Commons

Lees verder Lees verder

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons