nieuwsbrief
menu Asset 14

Aanvallen

Actueel Loes de Fauwe
Beeld Lisa-Marie van Barneveld
Mail

Na elk geweldsincident doet iedereen zijn best om onze homo’s weer een gevoel van warmte mee te geven. Men spreekt er schande van, er wordt beschaafd gedemonstreerd. Alle columnisten bespreken manieren om homohaters op het juiste spoor te brengen; het beeld van dat gapende gat in het gebit van die Arnhemmer raak je niet gauw kwijt.

Homo’s zijn uit de kast, homo’s trouwen, maar nog steeds worden ze geregeld uitgejouwd en gemolesteerd. Twee lieve vrienden van mij durven elkaar al lang niet meer op straat gedag te zoenen. Ze kunnen zomaar doelwit worden.

In de jaren zeventig en tachtig werd in de vrouwenbeweging zelfverdediging aangemoedigd. Weerbaar worden, zo was de boodschap. Je kon in die tijd in elk buurthuis de rechtse hoek en de houdgreep leren, en hoe een knie aan gort te schoppen. Iedereen deed een cursus zelfverdediging. Ik ook, bij Henk die zwarte band achtste dan jiu jitsu had. We oefenden zelfs in het donker in het park.

In de laatste les mochten we trainen met gevorderde judoka’s. Mijn trainingsmaat en dus aanvaller, hij was twee meter hoog, gaf mij meteen zo’n hengst dat ik tegen de muur knalde. Mijn reflex, in drift, was een strakke stoot recht op zijn gezicht. Wham. Met een verraste blik in de ogen betastte mijn aanvaller zijn bloedende mond. Vervolgens klopte hij me met zijn andere hand op de schouder en lispelde: ‘Goed gedaan zeg.’

Wat was ik tevreden. En nooit meer bang. Van die training heb ik later nog enorm plezier gehad toen ik in een volle tram werd gerold. Ik voelde het gebeuren. De woede kwam uit mijn tenen. Ik trok de zakkenroller aan zijn kraag en riep: ‘Hier met mijn portemonnee!’ De man schrok zich dood, ontkende heftig en reikte toen in zijn jaszak. De hele tram hield de adem in. Allemaal dachten we: ‘Nu grijpt hij een mes.’ Ik werd nog kwaaier en schreeuwde: “Háál het in je hoofd. Ik schop je dwars door die deuren naar buiten.’

Het werkte. Allemaal dankzij Henk. Dat gun ik onze homo’s nu ook.

Waar zijn de leernichten als ze nodig zijn? Die grote gespierde kerels, met geschoren hoofden, klinknagels in de leren broeknaad en ijzeren kettingen om de brede tors. Wat zou er gebeuren als het COC hen als interventiemacht paraat zou houden en na een melding van gedupeerden op zware motoren de straat op stuurde? Even een hit-and-run op de locaties waar wordt gescholden en gepest. Ze hoeven geen betonscharen te hanteren, dat geeft maar problemen met justitie, maar even laten zien wie de sterkste is, dat mag natuurlijk wel. En dan wat filmpjes op Facebook en YouTube.

Ik denk zo maar dat dat werkt.

Lees verder Lees verder Lees verder

Loes de Fauwe is journalist en oud-verslaggever van Het Parool. Ze publiceerde twee boeken, Kasba Holland (met Arthur van Amerongen) en Een moeilijke jeugd. Sinds Loes afscheid nam van de krant verheugt ze zich in haar bestaan als gepensioneerde. Zonder plichten, zonder wekker, maar nog steeds met een nieuwsgierige blik op de wereld.
Lisa-Marie van Barneveld is editorial illustrator. Ze houdt van korte deadlines en moeilijke onderwerpen. Haar geheime superkracht is meer verf op haar handen/kleren/tafel/kat krijgen dan op het papier.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons