nieuwsbrief
menu Asset 14

Een god in de machine, nihilistische animatie en vormenleer

Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Hoofd sociale media Matthijs Valent is eindelijk gezwicht voor Apple
Tot afgelopen maandag kon ik het onvermijdelijke afhouden, maar nu ben ik toch echt gezwicht en heb ik de totale waarde van mijn inboedel verdubbeld door er een Macbook Pro aan te voegen. Nu ben ik lang niet de eerste die zwicht voor decadentie en dat probeert te rechtvaardigen met een religieuze ervaring. Maar: ik begrijp nu eindelijk wat de techprofeten van Apple ons al die jaren met strak design en ongegeneerde prijskaartjes probeerden te vertellen:

De Macbook Pro is een superieure machine, die geen enkel geluid maakt en nooit vertraagt, ongeacht wat voor vreemde verzoeken ik ook aan het apparaat doe. Zodoende heb ik het Retinalicht gezien. In plaats van dit apparaat met stickers te personaliseren, wil ik mijzelf spiegelen aan het apparaat. Elk menselijk equivalent van alles wat ik veracht in computers zal ik voortaan loslaten. Frustratie is niets meer dan een mens die vastloopt, en volgen de meeste ruzies niet gewoon uit een cryptische foutmelding van de hersenen?

De ware bionische mens heeft geen elektronische implantaten maar verbindt zich op spiritueel niveau met zijn elektronica. Dat klinkt misschien eng of vreemd, maar het zit in onze natuur om onszelf by proxy te verheffen. Millennia geleden al noteerden en aanbaden mensen de tien geboden van goden die ze zelf hadden verzonnen. Door onze kinderen leren we onszelf beter kennen dan met een leven lang therapie. De toekomst is nu.

Eindredacteur Tommy de Bruijn weet dat tekenfilms niet altijd goed aflopen
Rick and Morty
is een Amerikaanse animatieserie met een premisse die bijna één op één is overgenomen van Back To The Future: een malle uitvinder beleeft allerhande avonturen met zijn jonge sidekick. Maar waar die van Marty en Doc Brown voor het hele gezin verteerbaar waren, zijn die van Rick en Morty dat allerminst.

De serie is het kindje van Dan Harmon, een zelfhatende zuiplap met een ongelooflijk duister gevoel voor humor, karaktereigenschappen die zich vertaald zien hoofdpersonage Rick Sanchez. Hij is de slimste man in het universum en de verknipte moraliteit die deze wetenschap met zich meebrengt maakt hem tot zo'n boeiend karakter.

Het nieuwe seizoen begon deze week en hoewel ik niemand aanraad om daar in te stappen (zoveel in-jokes!) is dit een goed moment om de serie in z’n geheel aan te raden. In de wereld van Rick and Morty is (bijna) geen ruimte voor hartverwarmende ontknopingen, maar wel voor smerig geweld, existentiële vraagstukken en bovenal een anarchistisch, gitzwart gevoel voor humor.

Beeldredacteur Isabelle van Hemert las een boek over vormen die elkaar betasten. Het is minder raar dan het klinkt
Stel je voor dat je plat, tweedimensionaal bent. Een moeilijk voor te stellen scenario, maar niet wanneer je door de Britse schrijver Edwin A. Abbott, onder de schuilnaam A. Square, aan de hand wordt genomen. In zijn wiskundige satire Flatland, A Romance of Many Dimensions laat A. Square je kennis maken met het leven in de tweedimensionale wereld.

Op een dag krijgt A. Square bezoek van een vreemdeling. Na de vreemde flink betast te hebben (zo introduceren de bewoners van Flatland zich aan elkaar), stelt A. Square vast dat de vreemdeling een cirkel moet zijn. De vreemde legt uit dat hij geen cirkel is maar een bewoner van de driedimensionale wereld, in de vorm van een bol. In de dialoog die volgt blijkt dat Flatland niet alleen een wiskundige satire is, maar ook in meer algemene zin invoelbaar maakt hoe moeilijk het kan zijn om iemand deel te maken van een wereld die voor hem of haar geheel onbekend is. Een verhaal over de complexiteit van vertaling en het nut van verbeeldingsvermogen; in 1884 geschreven, maar nog steeds razend actueel.

Beeld: Flatland, Edwin A. Abbott

Lees verder

Lees verder Lees verder

Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons