nieuwsbrief
menu Asset 14

Protestmuziek en een metershoge gasballon

Actueel Redactie
Mail

Wat moet je uit alle opties kiezen om te lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie antwoord op een simpele vraag: 'wat maakt ons blij deze week?'.

Chef tekst Hedda Stubbe raakte verslaafd aan de serie Please like me
'In het alsmaar verder uitdijende woud aan series dat Netflix heet, zie je soms de pareltjes over het hoofd. Please Like Me is zo’n pareltje. Deze Australische serie is geschreven door Josh Thomas, die tevens de rol van hoofdpersonage Josh speelt. Josh is begin 20 en woont samen met zijn beste vriend Tom. In aflevering 1 onderneemt Josh’s moeder een zelfmoordpoging en zet zijn vriendin hem aan de kant omdat hij homo is.

Dit klinkt dramatisch, maar dat is het leuke: dat wordt het niet. De serie behandelt, op bijna terloopse wijze, grote thema’s en doet dat op een ontwapenende, ontroerende, eerlijke en slimme manier. Maar het belangrijkste: Please Like Me is ontzettend grappig. Zelden hield ik zo’n fijn gevoel over aan het kijken van een serie, en nooit eerder moest ik huilen door een nummer van Adèle. Please Like Me laat het je doen.'

Eindredacteur Tommy de Bruyn luisterde naar Run the Jewels
'Na vorige week had ik wel behoefte aan wat cathartische protestmuziek, een tegenstem in onze Age of Trump. En weinig stemmen zo luid en overtuigend als die van Killer Mike en El-P, oftewel rapduo Run The Jewels. Hun nieuwe plaat, RTJ3, is allesvernietigend. De beats klinken als aardverschuivingen en de tirades zijn zowel zelfbewust over-the-top als verrassend inzichtelijk. Motherfucker.'

Eindredacteur Dorien Vrieling bekeek de serie Rectify
'Na twintig jaar op death row wordt Daniel Holden vrijgelaten. Nieuw dna-bewijs suggereert dat hij zijn vriendinnetje destijds toch niet verkracht en vermoord heeft. Hij moet het leven dat hij op zijn achttiende achterliet weer op zien te pakken, in een kleine gemeenschap waar iedereen zijn verhaal kent.

Rectify brengt prachtig in beeld wat er in twintig jaar tijd allemaal verandert in een mensenleven, en hoe vervreemdend het is om na jaren in een eenpersoonshok weer buiten te zijn. In de mooiste scène raakt Daniel Holden als een klein jongetje gehypnotiseerd door een metershoge gasballon met armen en benen die wappert in de wind.

Uiteindelijk gaat de serie vooral over het ongemak van familiebanden. Iedereen doet heel hard zijn best voor elkaar, maar uiteindelijk zijn ze toch allemaal alleen. Klinkt dat deprimerend? Is het niet. Rectify is vooral een ontroerende serie, maar ook spannend, omdat je je blijft afvragen of Daniel vrij blijft.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: KirbyCam via Flickr


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons