nieuwsbrief
menu Asset 14

Niet opendoen

Actueel Loes de Fauwe
Beeld Lisa-Marie van Barneveld
Mail

Loes de Fauwe werkte jarenlang voor Het Parool en is nu bijna met pensioen. Om de week verschijnt haar pensioencolumn, afgewisseld door de column van mede-pensionado Trudy Kunz. Dit is Loes' debuut.

'Niet opendoen. Er staat een Marokkaan voor de deur.'
Ze had het echt gezegd, onze nuchtere, verstandige vriendin M.
Haar man was natuurlijk gewoon naar de deur gegaan en daar stond in het winterschemer de donkergekrulde scholier die een wat verregende krant met excuus kwam bezorgen.
Toen de vriendin het later vertelde schaamde ze zich een beetje, maar toch ook niet helemaal, want je hoeft de krant maar te lezen om te weten hoe laat het is.

Mensen voelen zich bedreigd in dit land, vooral door ‘die buitenlanders’. Ze zijn bang voor verlies van van alles en nog wat.
Inmiddels, daar kom ik dezer dagen achter, begin ik zelf deel uit te maken van een bedreigende groep. De gepensioneerden. Zij zijn, na de Marokkanen en de vluchtelingen, de nieuwste boosdoeners.
Die babyboomers die zich wentelen in welvaart, te krenterig om wat over te laten voor nieuwe generaties. Kijk ze eens gaan op hun elektrische fietsen, op weg naar huis om de hele avond met een warme kruik in de rug likkebaardend naar hun banksaldo te kijken.

Ik ben nog net niet gepensioneerd, maar na ruim veertig jaar werken wel in een soepele vertrekregeling geplaatst. Soms voel ik de druk om mezelf te verdedigen.
Dan wil ik uitleggen dat ik ook arme jaren heb gehad en ook hard heb moeten knokken voor mijn positie. Dat ik mede vertrok om plaats te maken voor al die jonkies die ik ook het plezier gun van het mooie vak journalistiek.

Probeer je zo je fatsoen op te houden, komt de herrijzende partij 50Plus in ledenvergadering bijeen. Sodeju. Ik keek naar het nieuws en de plaatsvervangende schaamte kleurde mijn wangen rood. Zat daar een zaal vol generatiegenoten onder leiding van Henk Krol en die enge Jan Nagel te klappen terwijl Ben Cramer zong: ‘Blijf van mijn poen af’.

‘Blijf van mijn poen af’. Wat zouden ze bij 50Plus besproken hebben toen dit geniale idee op de agenda stond? Zou niemand hebben gezegd: 'Jongens, da’s misschien niet handig.'?

Want zo ontstaat beeldvorming. 50Plus gaf het hebberige imago van gepensioneerden nog even een kontje: grijze graaiers zijn het.
Daar zijn wij van de doelgroep mooi klaar mee. Nou, ik koop een hoed met een blonde pruik eraan vast, en die zet ik op als ik op mijn e-bike ga fietsen.

Straks zal het nog gebeuren dat ik met een boodschap aanbel bij de buren en dat ze binnen zeggen: 'Niet opendoen. Er staat een gepensioneerde voor de deur.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Loes de Fauwe is journalist en oud-verslaggever van Het Parool. Ze publiceerde twee boeken, Kasba Holland (met Arthur van Amerongen) en Een moeilijke jeugd. Sinds Loes afscheid nam van de krant verheugt ze zich in haar bestaan als gepensioneerde. Zonder plichten, zonder wekker, maar nog steeds met een nieuwsgierige blik op de wereld.
Lisa-Marie van Barneveld is editorial illustrator. Ze houdt van korte deadlines en moeilijke onderwerpen. Haar geheime superkracht is meer verf op haar handen/kleren/tafel/kat krijgen dan op het papier.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons