nieuwsbrief
menu Asset 14

Prooi

Actueel Redactie
Mail

‘Prooi’, de nieuwe horrorkomedie van Dick Maas over een bloeddorstige leeuw die Amsterdam teistert, is een regelrechte flop. Ons filmpanel breekt een lans voor dit spektakel van eigen bodem en legt uit waarom je dit niet mag missen.

Dolf: Na de film fietste ik door het Vondelpark naar huis...

Yentl: Oh, heel goed! En hoorde je nog iets grommen?

Dolf: Ik kon me toch wel voorstellen dat er ineens iets uit de bosjes zou komen. En het was ook nog eens mijn tram die te grazen wordt genomen in de film: de 2 naar Nieuw Sloten.

Marte: Zie je wel, zo'n spektakelfilm van eigen bodem, dat gaat toch leven! Ik was echt positief verrast. Vooraf dacht ik: Jaja, een leeuw, lekker eng, lekker boeiend. Maar dat simpele gegeven vond ik uiteindelijk dus wel heel goed werken en behoorlijk indrukwekkend.

Dolf: Maar de film flopt dus echt keihard, en volgens Maas is dit de laatste spektakelfilm die zich puur op Nederland richt. Zonde?

Yentl: Zeker zonde. Dit genre kan echt nog groeien! De film had een spannende dynamiek tussen thrillerelementen en comedy. En ik vond het heel fijn dat de kinderen niet gespaard werden in deze film.

Marte: Nog nooit zoveel kinderbloed in een film gezien inderdaad.

Dolf: Ja, heerlijk, vooral die Oud-Zuid kinderen die er van langs kregen! Sowieso, een film waarin kinderen eraan gaan. En er lijken aan bomen worden gehesen. Who needs The Walking Dead?

Marte: Ieuw ja, dat was ik alweer vergeten. Victor Löw half aangevreten aan een boom.

Yentl: Om nog maar te zwijgen van een vrouwelijke protagonist die sexy, slim, grappig en retestoer is.

Dolf: Dat was in mijn ogen het grootste pluspunt van de film.

Marte: Victor Löw aan een boom?

Dolf: Haha. Nee, de protagonist. Ik houd van badass vrouwen. Alien en zo.

Yentl: Ja, daar kan Sophie van Winden dus wel tegenop.

Marte: Ik vond haar een heel fijn hoofdpersonage. Nuchter, grappig, sterk.

Yentl: Het is ook een droomrol, het gros van de film lekker cynisch met je ogen rollen.

Dolf: Ja, en dan met snedige opmerkingen haar tegenspeler op zijn plaats zetten.

Yentl: Maar even hoor, die jager! Hoe episch was dat?

Dolf: Dat was het leukste moment uit de film! Op dat invalidenkarretje achter een leeuw aan in het Vondelpark.

Marte: En wat ik zo gaaf vond: die acteur, Mark Frost, maakte het helemaal niet over the top. Hij acteerde bloedserieus. Dat vond ik een heel interessant spanningsveld. Er te belachelijk voor woorden uitzien en tegelijk bloedserieus spelen.

Yentl: Elke scène met hem werd daardoor ook een beetje opgetild. Sowieso geldt dat in deze film: hoe serieuzer de acteurs hun rol nemen, hoe beter de scène wordt.

Dolf: Mark Frost is fantastisch. Wat ik wel jammer vond is dat het script niet wat meer was uitgewerkt. Van de suspension of disbelief werd wel het uiterste gevraagd, er was een totaal gebrek aan logica. Ik vond Sint nog geloofwaardiger.

Marte: Oh, dat had ik helemaal niet! Ik ging er helemaal in mee. Maar los daarvan: je gaat niet echt voor de plot naar Prooi. Je gaat voor de emotie.

Dolf: Wat vonden jullie van de dialogen in het algemeen?

Yentl: Matig. Heel veel slechte dierengrappen die er echt uit hadden gemogen.

Marte: Een beetje lullig, deed me aan Flodder denken.

Yentl: Het was allemaal wat te uitleggerig, te weinig gebruik van subtekst. Als dat wel werd ingezet was het ook gelijk top.

Dolf: Ja, het had heel veel Flodder-elementen, de film zou ook in die tijd gemaakt kunnen zijn. Hoewel de CGI van een on-Nederlands hoog niveau is.

Marte: Prooi ontstijgt wel echt het niveau van Flodder. Zouden jullie deze film aanraden aan vrienden?

Yentl: Het hangt wel van de vrienden af, maar ik zou hem niet afraden. Ik heb me goed vermaakt, gelachen, geschrokken en er worden bijzondere personages opgevoerd.

Marte: Ik zou ‘m aanraden, het was echt een ervaring. Ik had niet verwacht dat ‘ie zo bloederig zou zijn trouwens.

Dolf: Het is jammer dat het zo flopt, want nu moeten we het alleen nog doen met romantische komedies die zich afspelen in de negen straatjes. Geef mij dan maar horrorkomedie.

Marte: Ja doodzonde, ik had deze film echt meer gegund. Waar zou het aan liggen denken jullie, het floppen?

Dolf: Ik denk dus echt slechte marketing. Er rijdt zelfs een tram rond in Amsterdam die helemaal beplakt is met Prooi promotie en niemand weet er van. Terwijl er nog een mooi verhaal was over de tram die ze gebruikt hadden. Het bloed liep de dag erna bij een rit nog uit de raamranden. Mensen dachten dat de tram iemand geraakt had. Meet zulk nieuws groot uit. Een gemiste kans.

Marte: Misschien moeten we deze Filmtrialoog eindigen met een oproep dat iedereen snel moet gaan zolang het nog kan. Iedereen naar Prooi! Laat je verrassen!

...Maar ja, nu gaan mensen met hooggespannen verwachtingen, dan kan het natuurlijk nooit wat worden.

Yentl: Er zitten niet meerdere leeuwen in! Het is er maar één. Heus!

Dolf: Verwacht er echt niets van!

Yentl: En vooral: steun dit unieke genre van de Nederlandse film!

Lees verder Lees verder

Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons