nieuwsbrief
menu Asset 14

Rayban-type

Literair Luuk Hijne
Mail

Het begon met een persoonlijk Facebook-bericht.

‘Joh, Luuk, hartstikke bedankt. Leuk dat je dronken was vannacht.’

Een andere, een uur later:

‘Eej man, lekker porno gekeken? Of op iets anders verkeerds geklikt? ;)’

Ik fronste mijn wenkbrauwen. Ik was op vakantie in Portugal en het enige wat ik de afgelopen dagen had gedaan was 12e-eeuwse kerken bezichtigen en urenlang naar Portugese kookprogramma’s kijken op mijn hostelkamer. Snel klikte ik op mijn Facebook-icoontje. Tijdens het laden van de pagina kwam er een angstig vermoeden in me op. Ik heb geen internetabonnement, en had tijdens de vakantie gebruik gemaakt van hordes gratis wifi-verbindingen.

Natuurlijk vroeg ik me weleens af waarom een wildvreemd iemand me in godsnaam op zijn netwerk wil toelaten. Of waarom een wifi-netwerk ‘P3D0plaNet$89_’ heet. Maar op vakantie zijn er nou eenmaal momenten dat ik alle achtennegentig obers in de hoofdstraat vriendelijk heb gezegd dat ik al heb geluncht. Of dat de entreegelden voor iedere willekeurige ruimte van meer dan honderd jaar oud me de strot uitkomen. Of dat ik alle stelletjes met selfiesticks wil liquideren. Of alles tegelijk. En dan voelt internet in een rustige uithoek van de stad als water in de woestijn. Gretig, en zonder te kijken naar het doodshoofdbord aan de oever, maak ik verbinding met maakt-niet-uit-wat-voor-een-netwerk (om na het lezen van een wissewasje op Voetbal International weer uit te loggen).

Mijn Facebook opende zich. Het rode getal op het Facebook-wereldbolletje stond uit het niets op 16.

Meneer de Hacker zat schijnbaar in de Rayban-brillen. Hij had een spectaculaire aanbieding: van 229 voor 19,99 euro, en was zo vriendelijk dat via mijn Facebook de wereld in te helpen. Even dacht ik dat de schade meeviel. Maar toen ik mijn activiteitengeschiedenis bekeek, bleek hij op de tijdlijn van al mijn vrienden een levensgrote advertentie te hebben gepost. Het eerste moment liet ik de feiten vol afschuw tot me doordringen. Ik kreeg het warm van gêne, en deed m’n iPad uit zonder de reacties te lezen. Een dag later veranderde dat.

Ik was over de ergste schaamte heen en keerde terug, en kwam erachter dat mijn Rayban-campagne zo slecht nog niet had uitgepakt. Niemand had me aangegeven bij de politie, niemand had me ontvriend. De strekking van de reacties was voornamelijk een ironische ‘whoa, bedankt!’ , een like, of een waarschuwing dat ik gehackt was. Van sommigen wist ik daarnaast dat ze lichtelijk kippig waren, waardoor mijn vrijpostige aanbod weleens tot een levensverhelderende beslissing kon hebben geleid (net als bij de man in de Pearl-reclame die zijn menukaart ondersteboven leest).

Degenen die reageerden bekommerden zich om mij - en mijn alles bepalende reputatie op Facebook. Ze hadden door dat ik eigenlijk helemaal geen Rayban-type ben. En dat is best fijn om te weten.

Lees verder   Lees verder   Lees verder

Foto: Joe Mabel


Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons