nieuwsbrief
menu Asset 14

Storm in een glas wijn

Actueel Tommy de Bruijn
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Is een reclamecampagne op Instagram echt de beste manier om een serieus probleem aan te kaarten? Tommy de Bruijn denkt van niet.

Op de foto staat een knappe jonge vrouw in een zwembad. Ze kijkt de camera in met een zwoele blik zoals alleen een Française die kan hebben, het glas witte wijn in haar rechterhand maakt het plaatje af. Met nog zo’n honderdvijftig foto’s als deze wist Louise Delage in twee maanden tijd zo’n 65.000 volgers te vergaren op Instagram. Een behoorlijke prestatie – zeker voor iemand die niet bestaat.

Ze bleek een construct te zijn, haar jetsetleventje bedacht en geloofwaardig neergezet door een Frans reclamebureau. Een catfish met een hoger doel.
louise_delage_1024_617_c1Het glas wijn in de rechterhand van ‘Louise’ was op andere foto’s soms een blikje Heineken, of een plastic bekertje met rum, maar in ieder geval was alcohol op vrijwel iedere foto vertegenwoordigd. Dat dit niemand in de comments was opgevallen bewijst in ieder geval al één ding: in de schijnwerkelijkheid van sociale media wordt veel gedronken.

Dat was dan ook het punt van reclamebureau BETC, in opdracht van organisatie Addict Aide: verslaving is overal, en zeker in een wereld waar iedereen dankzij sociale media zichzelf naar wens kan presenteren gaan tekenen van verslaving of schreeuwen om aandacht vaak verloren of worden weggemoffeld. Ze hebben een punt. Ik hoor het vaak genoeg: ‘Als student’, of de variant die ik het meest hoor, ‘voor je dertigste’, kan je geen alcoholist zijn, toch?

Toen eenmaal duidelijk was dat het hier een zorgvuldig geconstrueerde hoax betrof, waren er –toegegeven – een paar comments van mensen die aangaven de boodschap serieus te nemen, maar de overgrote meerderheid vroeg om meer foto’s van het meisje, of riep dingen als: ‘People Who Drink Are Simply More Fun’.

Instagram is een hyperrealiteit gekenmerkt door één ding: oppervlakkigheid. Dit is inherent verbonden aan het medium. Het zit zelfs verpakt in de manier waarop Delage in relatief korte tijd zo’n groot publiek kon vergaren: alleen middels slim liken en de juiste ‘influencers’ volgen werd de niet-bestaande Française een kortstondige hype.

Een serieus probleem aankaarten op Instagram druist in tegen de natuur van het medium. Telefoon uit en de boodschap is weer verdwenen, net zo vluchtig als een tweet, een Snapchat of een sms van je moeder.

Dankzij de efemere natuur van Instagram is de boodschap van de campagne ook nog eens hartstikke leeg. Nergens wordt de schaduwzijde van het drankgebruik van ‘Louise’ belicht. De foto’s bieden geen inzage in de leegte die de drank opvult en geen idee van de schade die ze kan hebben. Ik vraag me af wat het publiek nu uit deze campagne heeft gehaald. Haar Instagram had net zo goed sluikreclame voor Bacardi kunnen zijn.

Foto: 'Louise Delage', Instagram

Lees verder Lees verder Lees verder

Tommy de Bruijn schrijft, is eindredacteur. Ook ontwerpt hij interactieve installaties, als hij niet in een stoffig museum zit.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons