nieuwsbrief
menu Asset 14

Duur is beter

Literair Anouk Evertse
Mail

Wijn gaat beter smaken met de jaren - zo zeggen ze althans. Of het waar is weet ik niet want ik heb een fles wijn nog nooit langer dan een paar weken kunnen bewaren. Dat vind ik al vrij lang: wijn is immers om te drinken, niet om als trofee in de kast te hebben staan. Wijn kopen en die voor enkele jaren in de kelder laten liggen, is dan ook niet de tip die ik wil meegeven (alhoewel, waarom niet, je kunt het altijd proberen).

Waar ik wel voorstander van ben is het drinken van goede wijn, meteen na aankoop. Goede wijn is natuurlijk een relatief begrip, dat wat mij betreft vooral te maken heeft met de prijs. Is wijn duur, dan is hij meestal ook goed. Is wijn biologisch, Fransen noemen dat vin naturel, dan is hij eigenlijk ook altijd goed. Aangezien biologische wijnen bijna altijd duurder zijn, zit je met de aankoop van een vin naturel dubbel goed. Mijn vader, die ik op het gebied van wijn toch wel kenner durf te noemen, beaamt dat. Hij beweert zelfs dat geen wijn nog altijd beter is dan slechte wijn. Hoewel ik het op dit punt volledig met hem eens ben lukt het me nog niet om zijn advies consequent uit te voeren.

Omdat mijn vader weer eens iets te vieren had, gaf hij een feestje. Zijn wijnclub was er ook. De vrienden van mijn vader zijn heus heel aardig, maar ik wist op voorhand al wat voor avond het zou worden (‘En wat studeer je nu?’ ‘Ik ben al een jaar klaar, maar ik studeerde journalistiek’ ‘Oh, interessant, en wat kun je daarmee worden?’) Gelukkig had mijn vader voor deze heuglijke dag zijn beste wijnen uit de kelder gehaald. We begonnen met een aperitief, een premier cru uit de Champagne. Niet verkeerd. Al snel volgden een Pinot Gris uit de Elzas, een Chablis die ik ‘echt moest proberen’, een Chileense Chardonnay en toen was het tijd om over te gaan op rood. Steeds oudere flessen verschenen uit de kelder en inmiddels had ik al geen idee meer wat ik precies dronk, maar het smaakte net zo voortreffelijk als mijn vader me bij iedere fles steeds weer beloofde. Voor hapjes had hij ook gezorgd, maar omdat ik dacht toch weer op tijd thuis te zijn, nam ik liever nog een glas wijn. Mijn diner die avond bestond dus enkel uit alcoholhoudend vocht en dat bleek niet verstandig. De muziek ging harder en voor ik het wist stond ik samen met de wijnclub de macarena te dansen.

Ik was niet op tijd thuis - hoorde ik de volgende dag van mijn zusje. ‘Weet je nog dat we samen naar de stad zijn gegaan, maar dat we vergeten waren dat het zondag was? Alles was dicht.’ Ik wist er niets meer van. Mijn laatste herinnering was de macarena, met in mijn hand een Merlot. ‘Ja, jij was vergeten om je rode wijn neer te zetten tijdens het dansen, het vloog door de hele kamer!’

En nu komt het beste: na een avond vol dure vins naturels had ik geen kater. Ik had geen hoofdpijn, was niet misselijk en had niet eens zin in eieren. Op wat lichte schaamte na, voelde ik me zelfs goed.

Lees verder   Lees verder  

Beeld: Antonio Fabrés - The Drunkards (Bacchanal) via Google Art Project


Anouk Evertse (1991) studeerde journalistiek in Antwerpen en is nu dus journalist.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons