nieuwsbrief
menu Asset 14

Geloof in Koning Kanye

Literair Tommy de Bruijn
Mail

Kanye West. In zijn eigen woorden is hij ‘this generation’s closest thing to Einstein’*: een zelfverklaard genie. Zijn meest recente album, The Life of Pablo, en een eindeloze stroom aan opruiend gedrag maakt dat West al maandenlang het nieuws haalt. Hij heeft het genereren van controverse tot een kunstvorm verheven.

Eind juni zag ik de release van zijn videoclip voor het nummer Famous — controversieel vanwege de zin, ‘Feel like me and Taylor [Swift] might still have sex/because I made that bitch famous’ — op streamingservice Tidal. In de clip legt de camera op voyeuristische wijze de naakte, slapende figuren van een twaalftal beroemdheden vast, en blijft soms onaangenaam lang rusten op de ontblote borsten van onder andere Taylor Swift en Caitlyn Jenner. Niet opruiend genoeg? Vervolgens in beeld: het nachtmerriebeeld van een zachtjes snurkende, post-coïtale Donald Trump. De video is ‘geïnspireerd op’ cq. gejat van een schilderij van Vincent Desiderio, Sleep, en is volgens Kanye zelf een commentaar op roem.

In werkelijkheid is het natuurlijk een transparante manier om opnieuw een paar weken de naam Kanye West op de voorpagina’s van toonaangevende publicaties te krijgen. Alleen al aan de zichzelf verkneukelende toon van Wests tweets (‘Could Somebody Sue Me Already!?’) was te merken dat iedere stap van dit proces uitgekiend was om zoveel mogelijk oproer te veroorzaken. En controverse was er.

Iedere welmenende muziekblogger en mediacorrespondent maakt zo (bewust of onbewust) deel uit van de mediastrategie van een megalomaan popgenie. Waar naar mijn mening (ik ben groot fan) West zich echter onderscheidt van andere artiesten, waarvan de muziek net zo nep is als het imago, is dat ik Kanye geloof. Ik geloof dat hij weet dat hij met Famous overwerkte Pitchforkschrijvers een field day bezorgt en bij de streamingservice van compagnon Jay Z geld in het laatje brengt. Ik geloof dat hij óók weet (of denkt te weten) dat een tien minuten durende quasi-sekstape met een zachtjes snurkende Bill Cosby erin de beste manier is om zijn Sister Nancy-sampelende nummer te ondersteunen. Ik geloof dat Kanye West gelooft dat hij this generation’s Einstein is.

Ik geloof het, en ik wil ook geloven in Kanye. En dat zou je ook eens moeten proberen. Het hele mediacircus, de tweets, de perfect getimede interviews, de borsten van Kim K., dáár word ik moe van. Maar The Life of Pablo is een fantastisch album van een fantastisch artiest. Soms onaf, soms bijna subliem tenenkrommend, soms frustrerend, en minstens even zo vaak absoluut briljant. Het is een album dat alle verwachtingen overstijgt.

(Verwachtingen die, nu ik erover nadenk, misschien ook wel kunstmatig laag zijn gehouden. Godverdomme, niets is meer te vertrouwen in de hyperrealiteit die de moderne popwereld ons voorhoudt.)

*Uit Saint Pablo, van het album The Life of Pablo

Beeld: Titiaan - Venus met spiegel via Google Art Project

Lees verder Lees verder Lees verder

Tommy de Bruijn schrijft, is eindredacteur. Ook ontwerpt hij interactieve installaties, als hij niet in een stoffig museum zit.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons