nieuwsbrief
menu Asset 14

Vliegen

Actueel Jules Roosenboom
Beeld Leila Merkofer
Mail

Dit verhaal is ook te lezen in het Hard//hoofd Zomerboek, waar nog veel meer lees-, puzzel- en kijkvoer te vinden is.

Jules Roosenboom benijdt vakantiegangers op weg naar Schiphol niet. Hij gaat hoe dan ook met de auto naar Italië dit jaar.

Je moet welhaast een dwaas zijn om nog met het vliegtuig te reizen als de bestemming redelijkerwijs per auto bereikbaar is. De mensonterende rituelen die veiligheid zouden moeten borgen, hebben krankzinnige proporties aangenomen. Burgers, buitenlui, baby’s en bejaarden worden behandeld alsof de luchthaven hun eerste stop is op een intercontinentale plundertocht. Iedere toerist is een potentiële koppensneller of messentrekker met schoenen vol coke en minishampooflesjes vol verrijkt uranium.

Wie zich niet wil conformeren aan de controlerituelen wordt door een geüniformeerde onderknuppel op bitse wijze de les gelezen over gehoorzaamheid en wat er allemaal wel of niet in je tas mag zitten. Liefst grijp je zo’n autoritaire snuiter dan bij zijn polyester revers en roep je iets over schijnveiligheid en het faillissement van het systeem. Maar ja, dan weet je zeker dat je niet op tijd in je all-inclusive-resort in Turkije aankomt.Illustratie_vliegen_LMerkofer_600x433

Op het vliegveld wordt duidelijk hoe men de burger het liefst ziet: apathisch wachtend in een nette rij, met de schoenen in de ene hand en papieren in de ander. Het is een fraaie metafoor voor onderwerping van de mens aan een op hol geslagen systeem: zonder schoenen en papieren is het moeilijk vluchten en is onderdanigheid je enige optie. Op je sokken en zonder bewijs van identiteit eindig je al vlug in een krankzinnigengesticht. Al zou ik het gekkenhuis verkiezen boven een Turks resort, maar dat is een ander verhaal.

Ik ga hoe dan ook met de auto naar Italië dit jaar. Niemand vraag zich af wat er allemaal in mijn kofferbak zit (de biografie van Johnny Cash en een paar onderbroeken) en of ik mijn paspoort wel bij me heb (nee). Daarbij heb ik op de weg meer vrijheid om regels aan mijn laars te lappen. De verplichte veiligheidshesjes laat ik thuis en maximumsnelheden overtreed ik bij het leven. Rationeel is het allemaal niet, maar na jaren van vernederingen op vliegvelden wil ik een deel van mijn autonomie terugveroveren met kleine daden van verzet. Overigens houd ik de hele reis mijn schoenen aan. Je weet nooit wat er gebeurt.

Lees verder Lees verder Lees verder

Jules Roosenboom is Hard//hoofd-redactielid, woont en werkt in Zuid-Limburg. Hij is bezig met zijn master politieke cultuurwetenschappen en werkt daarnaast als freelance tekstschrijver. // jules@hardhoofd.com
Leila Merkofer , afkomstig uit Zwitserland is een grafisch vormgeefster en illustratrice werkend en wonend in Amsterdam. Ze vertaalt thema’s zo groot als de Matterhorn naar heldere, scherp omlijnde illustraties. Door het handmatige karakter van haar illustraties creëert ze een gevoel van authenticiteit. Daarnaast houdt Leila van Nederlandse bijdehandheid, oude films, sneeuw en chocola.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons