nieuwsbrief
menu Asset 14

Inbreker

Cadavre Senna Pauli
Mail

In het Cadavre staren schrijvers nooit naar een leeg vel papier. Ze gebruiken de laatste zin van hun voorganger als begin voor iets nieuws. Zo spelen ze een woordspelletje dat al jaren geliefd is bij verveelde kinderen en Parijse surrealisten.
Vandaag schrijft Senna Pauli verder met de famous last words van Coen Cornelis.

Niet nu. Dit keer ben ik alleen. Mijn God. Ik ben bijna beneden, glij uit en surf over een paar treden van de trap. Hoe sneller hoe beter.

Ik kan de deur niet vinden. Ook al is een huis je eigen huis, hoeft dat niet te betekenen dat je altijd weet waar de deur is.

“De mens reageert op een bedreigende situatie door te vechten, vluchten of te verstarren.” zegt de trainer. Hij klikt met zijn draadloze klikding. De PowerPoint-dia verandert.
“Let op hoe deze antilope reageert op deze leeuw. Zie je?”
De trainer kijkt met al zijn aandacht naar de afbeelding. Ik begrijp niet wat deze theorieën bijdragen aan zo goed mogelijk schoenen verkopen.
“De mens heeft, als uitzondering, ook deze reacties als de situatie niet direct levensbedreigend is. Bijvoorbeeld wanneer hij iemand van wie hij houdt iets moet vertellen wat hij niet wil vertellen. Wat zijn de mogelijke reacties die je dan kunt bedenken?”
Er schieten allerlei handen in de lucht.
“Ik zou willen zeggen dat ik zou vechten maar dat kan je van tevoren niet weten” zeg ik tegen de aspirant-collega naast mij. Zijn reactie, die uitblijft, verrast mij. Ik staar naar hem want ik geloof niet dat hij niets meer gaat zeggen. Ik vraag mij af of wat er nu met mij gebeurt verstarren is.
“Welke doe ik nu?” zegt de trainer. Hij staat stokstijf stil en iemand achter mij roept “Verstarren!”

Ik maakte de deur open, deed de lichten aan. Aan onze eettafel zat een man en ik wist zeker dat het een inbreker was. Toen hij zich omdraaide bleek dat ik het mij verbeeld had, het was mijn vriendje. Hij riep: “Verrassing!” met een lach waardoor ik zeker wist dat hij gelukkig was op dat moment. Hij zag eruit als een peuter met een tweede mond van Nutella. Ik keek naar de enorme lach op zijn gezicht en dacht: liever een inbreker. Het was uit het niets dat ik mij aan hem ergerde. Ik liep de trap op en pakte mijn tas in.
Hij kijkt mij aan en ik vraag aan hem met mijn blik of het goed is dat ik ga praten.
“Ik hoopte dat ik zou vechten maar nee, ik verstar. Je weet het pas als je echt in zo’n situatie zit.” zeg ik.
“Het is uit dus?”, zegt hij.

Ik weet het niet zeker. Ik heb het al gedaan. Mijn armen om zijn nek.

Over twee weken borduurt Jasmijn Kam verder op Senna's laatste zin.

Lees verder Lees verder Lees verder

Afbeelding: Wikimedia


Senna Pauli is theaterschrijfster. Tijdens een voorstelrondje zegt ze dat ze van koken, theater en boksen houdt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons