nieuwsbrief
menu Asset 14

Life After People

Literair Sarah van Binsbergen
Mail

Elke schrijver moet er af en toe aan geloven: writer’s block. Terwijl je vanmorgen onder de douche stond wist je nog zeker dat dit je allerbeste idee ooit was, nu je klaarzit in de typehouding lijken alle woorden plotseling opgedroogd. Pesterig knippert de cursor in het witte vlak op je beeldscherm. Wat als het dit keer echt niet gaat lukken?

Iemand gaf me ooit een tip tegen writer’s block die ik altijd heb onthouden. ‘Je neemt jezelf gewoon te serieus’, wist deze wijze persoon (oké, ik geef toe, het was mijn moeder) me te vertellen. ‘Je denkt dat je zo belangrijk bent, dat de wereld vergaat als jou iets niet lukt. Maar die gaat gewoon door. Denk daar maar eens aan, maak jezelf en je projecten zo klein mogelijk, en als je alles zo klein hebt gemaakt dat het allemaal niets meer uitmaakt, zul je zien dat het vanzelf gaat.'

Mooi gesproken, maar zo makkelijk gaat dat niet. Niet omdat mijn moeder niet voor 100% gelijk heeft, maar omdat ik het simpelweg vertik. Want verdorie, ik vind mezelf wel belangrijk! Ik wil die dingen die ik goed wil doen écht goed doen. En ik ben er inderdaad van overtuigd dat de wereld vergaat als ik er niets van bak, in ieder geval mijn wereld. Maar juist door die gedachte zet ik mezelf op slot.

Toch ontdekte ik kort geleden iets waardoor het me eindelijk gelukt is om mezelf te relativeren, uit nogal onverwachte hoek. Mijn remedie tegen writer’s block heet Life After People, en is geproduceerd door History Channel.

Het Empire State Building dat op desastreuze wijze ter aarde stort. Autoskeletten die versmelten met het landschap. De Brooklyn Bridge die al na honderd jaar zonder menselijk onderhoud in de East River verdwijnt. Of misschien wel het meest tragische: de grote bibliotheken der aarde, waar onze kennis en literatuur langzaam aangevreten wordt door minuscule organismen. Life After People laat zien, wat er zou gebeuren wanneer onze zelfingenomen soort de aarde niet meer zouden bevolken. De serie is voorzien van een dramatische geluidsscore waarbij die van Lord of the Rings in het niet valt, maar als je dat kan negeren is het ongelooflijk interessant om te zien. En, belangrijker dan dat: het heeft iets onverwacht kalmerends om alles waar wij mensjes zo hard voor werken, langzaam tot as te zien vergaan, terwijl de wereld gewoon doorgaat.

Zit je op dit moment aan te hikken tegen je scriptie? Het manuscript dat je literaire doorbraak moet worden? Of gewoon dat zoveelste artikel? Misschien moet je dan ook eens een afleverinkje proberen. Kijk toe terwijl termieten, miroben en ander gespuis onze plek op aarde innemen en realiseer je: je bent maar een miezerig onderdeeltje van het heelal. Niets wat je doet, doet er werkelijk toe. Laat je doordringen van die gedachte, haal diep adem, en schrijf dan dat stuk af, alsof je leven ervan afhangt.

Lees verder   Lees verder   Lees verder

Sarah van Binsbergen is Hard//hoofdredacteur, antropoloog, journalist. // sarah@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons