nieuwsbrief
menu Asset 14

Het enge aan de DENK-filmpjes

Actueel Daan Windhorst
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Daan Windhorst legt uit waarom het zo gevaarlijk is in een complot van de media te geloven.

De filmpjes van DENK zijn vreselijk eng. Maar ik heb het idee dat veel mensen voorbijgaan aan wat die filmpjes zo eng maakt. Het probleem is volgens mij niet dat ze een slechte camera hebben, of dat ze niet lang genoeg hebben gerepeteerd, waardoor er pijnlijke eh... eh... eh... stiltes vallen. Dat is grappig. Daar kunnen we ze een beetje belachelijk om maken – zo moeilijk is het niet om een goed filmpje te maken –, en eigenlijk zouden we blij moeten zijn met een politieke partij die geen gelikte reclamespots maakt. Inhoud verliest al te vaak van vorm, dan is het een beetje flauw om een filmpje te diskwalificeren op basis van die vorm (ook al lijkt het wel een beetje alsof zelfs hun geluidsman hun monddood probeert te maken).

Het probleem is ook niet dat die filmpjes kritisch zijn op 'de media'. Er is qua media genoeg om kritisch op te zijn: veel van ons nieuws is sensatiebelust of kijkcijferverslaafd, een herschreven persbericht of zelfs volledig gesponsord. En zelfs het andere nieuws is vaak onvolledig, verkeerd geïnformeerd of slordig. Want het nieuws wordt in veel te korte tijd door veel te weinig mensen met veel te weinig kennis en veel te weinig geld gemaakt. Dat is goed om te weten, zodat je kritischer naar het nieuws kan kijken.

Het probleem is dat in het tweede filmpje van DENK het integriteitsonderzoek rondom Oztürk tussen neus en lippen door gelijkgesteld wordt aan de racistische haat die Sylvana Simons over zich heen kreeg toen ze zich bij de partij aansloot. Dus: een haatreactie, van mensen die hem monddood willen maken. Dat is gevaarlijke bullshit.

Waarom? Ten eerste hebben de media helemaal geen reden om Oztürk monddood te maken. DENK maakt zo veel Nederlanders boos, dat ieder artikel over hen gegarandeerd een klikhit op internet is. Hij is het nieuwsequivalent van een Beyoncé-gifje.

De media hebben helemaal geen reden om Oztürk monddood te maken.

Ten tweede is er – en dit is een beetje een open deur – een gigantisch verschil tussen racistische haatreacties en journalistiek onderzoek. Wij mogen van onze volksvertegenwoordigers toch verwachten dat ze integer zijn? Dan is het toch goed dat er journalisten zijn die integriteit daadwerkelijk controleren? Dan hoeven we niet af te gaan op de blauwe ogen van de politicus in kwestie. Volgens mij doen de journalisten van NRC met dit onderzoek precies hun werk. Misschien doen ze hun werk slecht, dat wil ik niet uitsluiten, maar ze doen wel hun werk.

En dat is het grootste probleem: DENK impliceert met de filmpjes een complot van de media. Een activistisch, doelbewust plan om bepaalde geluiden in de samenleving te verzwijgen. Dat plan is er niet. En het rotte is: als je echt gelooft dat zo'n plan er is, dan ga je de media negeren. Want iemand die je bewust verkeerd informeert, daar luister je natuurlijk niet naar. Dus dan stop je met NOS lezen, want 'NOS is tegen DENK'. Maar als je alle nieuwsmedia die kritisch zijn over bepaalde politici automatisch als 'deel van het complot' neerzet, en dus gaat boycotten, eindig je uiteindelijk zonder kritische pers. Dan kom je terecht in feitenvrij politiek discours. En is me dat even eng.

Lees verder Lees verder Lees verder

Daan Windhorst (1990) schrijft satire voor o.a. De Correspondent. In augustus 2016 verschijnt zijn boek 'Gifjes'.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons