nieuwsbrief
menu Asset 14

Patsercontrole

Actueel Mark Bakker
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Mark Bakker raadt boeven aan om in een oude Honda rond te rijden, dan vinden ze je nooit.

Vorige week werd Typhoon aangehouden omdat zijn auto ‘niet matcht met zijn profiel’. Er barstte al gauw een discussie los over etnisch profileren. Maakte de politie zich hier schuldig aan en zo ja, was het dan een schande of niet meer dan logisch? Bij mij riep het voorval ook nog de volgende vraag op: Is het niet vreemd dat de politie überhaupt autobestuurders aanhoudt zonder dat ze een verkeersovertreding begaan hebben?

Nu houdt de politie met enige regelmaat grootscheepse controles waarbij gecontroleerd wordt of automobilisten met (teveel) alcohol op achter het stuur zitten. Sinds een aantal jaar vinden er ook zogenaamde patsercontroles plaats. Het doel hiervan is illegale geldstromen onderzoeken. Er is daarbij speciale aandacht voor dure en luxe voertuigen.

Uit berichten van de politie blijkt dat er op deze manier veel mensen aangehouden worden die een grote belastingschuld open hebben staan. Af en toe wordt er een ‘gebruikershoeveelheid’ drugs gevonden. Op 26 mei jl. werd bovendien iemand aangehouden die van de rechter nog DNA moest afstaan.

Wanneer naar de politie en sommige media wordt geluisterd zou je denken dat die patsercontrole heel wat oplevert. Je kan het ook andersom zien. Blijkbaar kan je in Nederland een belastingschuld van duizenden euro’s of een gerechtelijk bevel rustig negeren, zolang je niet met je patserbak een politiefuik inrijdt. Als crimineel kan je dus het best een oude Honda besturen, dan vinden ze je nooit. De enige les die dit ons leert is dat alleen de allerdomste criminelen op deze manier tegen de lamp lopen.

De politie wil naar eigen zeggen met de patsercontroles mensen aanpakken die ‘exorbitant leven van onverklaarbaar en (vermoedelijk) crimineel geld’. Deze uitspraak doet vermoeden dat het hier meer om de vorm dan de inhoud gaat, of: om het afgeven van een signaal. Kennelijk is het niet erg als je van crimineel geld leeft maar vind de politie het vervelend als je het overduidelijk breed laat hangen.

Met de patsercontrole wordt dus aan twee belangrijke Nederlandse obsessies in één klap tegemoetgekomen. Ten eerste dat de politie meer tijd moet besteden aan boeven vangen. Ten tweede de vraag hoe het kan dat iemand anders duurdere spullen heeft dan jijzelf. Om met Fluitsma & Van Tijn te spreken: Het land vol van verdraagzaamheid / Alleen niet voor de buurman / De grote vraag die blijft altijd / Waar betaalt `ie nou z`n huur van?

Het is daarom volkomen logisch dat als je een zwarte man in een grote witte auto voorbij ziet rijden dat je hem toch maar even aanhoudt. Afgunst is ook de politieagent niet vreemd.

25603482920_dd8340ad7a_k

Foto via Flickr.

Lees verder Lees verder Lees verder

Mark Bakker (1984) is historicus en freelance redacteur.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons