nieuwsbrief
menu Asset 14

Uit de verte

Cadavre Ferdinand Lankamp
Mail

In Het cadavre staren schrijvers nooit naar een leeg vel papier. Ze gebruiken de laatste zin van hun voorganger als begin voor iets nieuws. Zo spelen ze een woordspelletje dat al jaren geliefd is bij verveelde kinderen en Parijse surrealisten.
Vandaag schrijft Ferdinand Lankamp verder met de famous last words van Aafke Romeijn.

De bushalte is weer als nieuw. Dat hebben ze uiteindelijk verdomd snel gedaan, haast zonder dat ik er erg in had. Ik begon net gewend te raken aan dat gehavende, afgeplakte karkas, aan die onuitroeibare plaag van hemelblauwe scherfjes op het asfalt. Volgens mij zag ik het gisteren nog.

Destijds beweerden de overburen dat het een wonder was. Ik heb vaak iets dergelijks gehoord, maar ik heb nog nooit een engel op heterdaad kunnen betrappen.

Het wonder was dat er geen slachtoffers waren gevallen. De BMW was op normale snelheid Woubrugge binnengereden maar zwenkte opeens naar links, de andere weghelft op. Hier zou de eerste engel hebben ingegrepen: ondanks het vallen van de avondspits waren er geen tegenliggers. De auto reed de berm in, kantelde, gleed nog een meter of vijf door het gras richting de achterkant van de bushalte. Er zal een daverend gerinkel hebben geklonken. Daar kwamen de tweede en derde engel: de man die op de bus had staan wachten was vlak voor het gebeuren opgestaan van het haltebankje, om ongeduldig langs de stoeprand heen en weer te benen; de inzittenden van de auto, een 67-jarige man en zijn zevenjarige kleinzoon, waren nagenoeg ongedeerd.

De melding kwam luttele ogenblikken na het ongeval binnen. Een van de overburen keek, met de hoorn nog aan haar oor, toe hoe haar echtgenoot het verkeer trotseerde om de plaats des onheils te bereiken. De man die op de bus had staan wachten was al op het portier geklommen, andere automobilisten hadden hun wagens langs de weg gezet. Er waren veel goede mensen, die dag.
Bij aankomst zag ik de ravage vanuit de bijrijdersstoel van de ambulance. De BMW lag op zijn zij, als een schildpad zo hulpeloos.

In de huiskamer van de overburen trof ik de bestuurder en zijn kleinzoon, omringd door hun helpers. De grootvader zat in een ruime stoel, ademde zwaar, was bleek. Zijn handen trilden. De kleinzoon keek naar me op, zoals kinderen wel vaker naar me opkijken: alsof ze plotseling een god uit de verte zien naderen.
‘Opa viel in slaap,’ zei hij.
Zijn hele lichaam beefde toen ik hem de ambulance in tilde. We vertrokken zonder zwaailichten.

Over twee weken borduurt schrijver Tom Hofland verder op Ferdinands laatste zin.

Lees verder Lees verder Lees verder

Ferdinand Lankamp (1989) is schrijver, redacteur en historicus. Zijn debuutroman verschijnt bij Atlas Contact.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons