nieuwsbrief
menu Asset 14

Koop je behang in Gent

Literair Bien Borren
Mail

‘Weet u madame, verf is toch werkelijk zo armoedig. Het is overal: kantoren, ziekenhuizen, de wc. Buitengewoon armetierig, als u het mij vraagt. Pure ellende.’ De heer in zijn blauwe stofjas gaat me voor op het smalle paadje dat door zijn winkel slingert. Zijdelings manoeuvreren we langs de tientallen rollen behang, opgestapeld in vervaarlijk wankelende bergen richting het plafond.

We bevinden ons in Gent en de winkelier praat met een Vlaamse tongval. Zijn dialect brengt me in verwarring, maar zijn wijsheden over wandversieringen wil ik niet missen, dus ik spits mijn oren.

‘Het behang is wederkerig’, verkondigt de man. ‘Het heeft even geduurd, maar inmiddels weet men beter: behang is wat gij wilt. Het is kunst aan uwe muur, iets waarmee u nog jaren leeft.’ Ik heb inmiddels geleerd dat verf – ‘het o zo verachtelijke goedje, waar men steevast te zwaar aan tilt’ – in de jaren vijftig in zwang raakte. Tijdens de oorlog stonden behangfabrieken stil en smeerden de mensen kalk op hun muren (‘Welja, toen stond dat nog proper’). Sindsdien was het verf wat de klok sloeg, lekker gemakkelijk en simpel (‘En karig!’).

Hoe langer ik in zijn winkel vertoef, hoe meer ik me in zijn gedachtegoed kan vinden. Zijn opvattingen over het bedrukte papier associeerde ik voorheen met het stoffige interieur van de bejaarde buren van mijn jeugd. Of met de vergeelde stroken in een Frans hotelletje, waarvan de hoeken loslieten en de schimmel voor extra reliëf zorgde.

Maar sinds ik voet zette in de winkel van de gezusters Priem, al ruim negentig jaar een begrip in Gent, is me een gevoel bekropen waarmee ik niet goed raad weet. Ik moet me inhouden om niet direct de lijmkwast en het plamuurmes op te pakken.

Ik laat mijn vingers langs de rollen behang glijden – hoeveel meter in deze zaak ligt opgeslagen is zowel mijn gastheer als zijn assistent een raadsel. Ik tel op een vierkante meter een tiental rollen met de meest uiteenlopende printen. ‘U had iets met vogels gewild? Schone beesten, is het niet. Blieft u grote veren of van een subtieler soort?’ Ons wordt gesommeerd terug te keren naar de tafel waarachter het baasje heeft plaatsgenomen. Hoewel het tafelblad reeds bedekt lijkt te zijn met vele lagen vellen behang, stelt hij zijn assortiment met gevederde beesten tentoon op de drukke ondergrond.

Wat volgt, zijn grote hoeveelheden bontgekleurde papegaaien in donkergroen oerwoud, in hoog tempo afgewisseld met sierlijke flamingo’s. ‘Dit is vinyl madame, verkleurt niet in de zon.’ Ik besluit hier en nu: behang is terug van weggeweest. En mijn moeder en ik voegen daad bij woord, ruim vijf vierkante meter sierlijk regenwoud met exotische vogels reist met ons mee terug naar Amsterdam.

Omarm het behang, doe jezelf een plezier en begin in Gent.

Lees verder Lees verder

Bien Borren Bien Borren is Hard//hoofd-redactielid en journalist.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons