nieuwsbrief
menu Asset 14

De dood of de gladiolen

Actueel Jens Bezemer
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Tot tevredenheid van velen maakte Rutte vorige week Donny Bonsink uit voor gladiool. Jens Bezemer denkt dat hij niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

“Denk je nou werkelijk dat ik bij iedere gladiool in dit land, die totaal mataglap is, langsga om aan die man of vrouw aandacht te besteden?” Met deze beeldende woorden nam Mark Rutte afgelopen vrijdag, in zijn wekelijkse persconferentie, afstand van de bedenker van de Sylvana Simons uitzwaaidag. Spijtig genoeg neemt onze premier hiermee ook afstand van iets veel groters.

Iets groters dat onlangs tot uiting kwam in het Brabantse dorp Heesch. Een dorp waar ik geboren en getogen ben. Een dorp wat nergens om bekend stond, waar nooit iets gebeurde en juist daarom zo gemoedelijk en fijn was. Tot op een dag een varken aan een boom hing en een stormvloed aan xenofobe razernij het dorp overnam. ‘Nee tegen AZC’ pamfletten vielen op de deurmat van mijn ouderlijk huis met het dringende verzoek deze op het raam te plakken. Niemand had ooit van Heesch gehoord. Nu haalde het dorp het NOS-journaal.

Heesch staat niet op zichzelf. Een groot deel van de Nederlanders slaat uit angst en verwarring spastisch om zich heen. Volledig gefixeerd op een individualistisch nationalisme en een persoonlijke veiligheidscrisis die op fantoompijn lijkt, zijn ze bang geworden voor alles wat vreemd is. Bang voor jihadisten verkleed als immigranten. Bang voor een alles ontnemende superstaat verkleed als Europa. Bang voor elk minuscuul detail dat zich op een andere manier ontvouwt dan in hun uitgekiende leven op het programmaboekje staat.20160602_120058Een uitzwaaidag voor Sylvana Simons lijkt alleen te gaan over anoniem en infantiel racisme in de krochten van het internet, maar het toont een diepgewortelde en lege angst. Je mag van een premier verwachten dat hij het vuur voelt wat uit deze angst voortkomt. De tekens leest in een tijdsgeest en aanvoelt dat er iets broeit. Iets wat het sociale fundament aan het wankelen brengt van een zogenaamd tolerant land waar hij, volgens zijn functieomschrijving, ambtelijke leiding aan geeft. In plaats daarvan kijkt Rutte naar een steeds groter wordend gezwel op zijn arm en weigert de huisarts te bellen. Het gaat vanzelf wel weg.

Het negeren van het probleem maakt het probleem echter alleen maar groter. Zo ontstaan er twee kampen. Zij die angst hebben voor alles dat vreemd is en zo nu en dan geweld en racisme toepassen om deze gevoelens te uiten. En zij die de angst hebben dat er niemand opstaat met een verhaal dat de angst van het eerste kamp kan temperen. Ondertussen verdwijnt elk vormideaal en hebben we geen flauw idee meer wat het woord ‘samenleving’ betekent.

De crux ligt niet bij een ‘gladiool’. Of 30.000 ‘gladiolen’ op een Facebook-evenement. Het gaat om een sentiment dat honderdduizenden mensen in vervoering brengt. Aangewakkerd en opgehitst door de Limburgse politicus die op het baantje van de premier aast. Waar blijft het verhaal dat dit sentiment tempert en in goede banen leidt? Bij Mark Rutte hoeven we blijkbaar niet aan te kloppen.

Lees verder Lees verder Lees verder

Jens Bezemer (1988) is Hard//hoofd-redactielid, studeert Filosofie van Cultuur en Bestuur aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en werkt als copywriter bij een reclamebureau. Jens verbaast zich nog wel eens. En schrijft dan een stukje. // jens@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons